Punta Del Este

21 februari 2017 - Punta del Este, Uruguay

Omdat we in de Falklands niet aan land konden, hadden we een extra dag. De kapitein besloot naar Punta del Este in Uruguay te varen, zo'n 140 km van Montevideo waar we morgen zijn. Hier resideren de rijke Zuid Amerikanen en ook Europeanen en ze noemen het het Saint Tropez van Zuid Amerika. Zijn ze vast nooit in het origineel geweest! Zijn Peter en Nan het eens met deze oneerbiedige waarneming?

Vanmorgen door de 'hoofdstraat' gewandeld maar we waren niet erg onder de indruk. Een echte badplaats. Grappig is dat als je je in het midden van de hoofdstraat bevindt je aan twee kanten zee ziet. Een echt schiereiland. Bovendien is het nu over de 30 gr. en met een hoge luchtvochtigheid. Dat is even wennen na het koude en zeer droge werelddeel dat we net verlaten hebben. Toch bijzonder dat je zulke afstanden aflegt in een zo korte tijd en dat met een schip. Alhoewel we geankerd liggen en dus met een tender aan en van land moeten, gaan we vanmiddag nog even de 'residentiële' wijk door.

Gisteren een dag van voorbereiden op Buenos Aires en afscheid nemen van Antartica. In de ochtend een baaie interessante lezing over Juan en Evita Perron. Waren het volkshelden die stonden voor de arme klasse of toch zelf verrijkers? Vermoedelijk allebei. 's middags in de hut ook nog maar eens naar de film gekeken met Madonna in de hoofdrol. De muziek blijft indrukwekkend. We zijn er klaar voor.

Bovendien hoorden we dat in Buenos Aires er een door Philip Starck ontworpen hotel zou zijn, waar de beste Tango Show gegeven wordt. Deze via het internet geboekt. Daar gaan we dus overmorgen heen. Wat een verschil met de pinguïns, de zeeleeuwen en de ijsbergen! Wonderlijk. De enige constante was een dikke zeehond hier op de kade even lui als zijn soortgenoten op de Zuidpool. Sommige dingen blijven kennelijk wel hetzelfde.

Gisteren avond voor het diner een Farewell aan het expeditie team dat nu in BA het schip gaat verlaten. Voor hen ook bijzonder want hun seizoen zit er op. Aangezien ook veel gasten van boord gaan, werden ook de andere bemanningsleden in het zonnetje gezet. Het is inderdaad indrukwekkend wat die elke dag weer presteren. De kamermeisjes, de koks, het restaurant personeel, die Zodiak crew etc, etc. Altijd even vriendelijk en oprecht geïnteresseerd. Ze kennen je naam, weten hoe je je koffie drinkt, welke wijn je lekker vindt, wat voor fruit je op je kamer wilt enz, enz. Een enkele herkende ons zelfs nog van onze reis naar St. Petersburg.

Onze Nieuw Zeelandse kennissen hadden Iggi, de expeditie leider en Rachel, de walvisexpert uit Bar Harbour, waar ons nichtje woont in Main, uitgenodigd voor het diner in het restaurant met nog een stel uit Nieuw Zeeland om nog wat na te praten. Was heel gezellig en leuk om wat van hun bevlogen passies te mogen horen. Het was een perfecte afsluiting van ons Antartica avontuur en we zijn klaar voor het tropisch regenwoud (en meer)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Peter en Nan:
    21 februari 2017
    Punta del Este vergelijken met St Tropez is als Elahuizen vergelijken met Gordon's Bay.
    Wel is het casino gefinancierd met een ING obligatielening, Peter is er nog trots op.
    Het is inmiddels wel bijna 20 jaar geleden dat wij daar woonden.
    De tango zou je natuurlijk in Montevideo moeten gaan zien, daar komt de tango vandaan.
    Montevideo is ook geen Nice, maar je moet het oude centrum opzoeken, dat is erg leuk.
    Veel plezier, lieve vrienden, het is weer een prachtige reis. De foto's zijn geweldig.
  2. Chaja:
    21 februari 2017
    In één woord een fantastische reis ! Veel plezier en tot jullie volgende reis verslag. Liefs van ons beiden voor jullie 2
  3. Tarek:
    21 februari 2017
    Echt leuk alkemaal zeg, gaaf!
  4. Ton en Petra:
    21 februari 2017
    Haha, dat doet ons denken aan die andere foto van Jonas, een strand en een vinger ;-)