Ushuaiais

10 februari 2017 - Ushuaia, Argentinië

We waren zo tijdig in Ushuaia, dat we voor de lunch even op eigen gelegenheid van boord zijn gegaan om door het stadje te lopen. In de winkelstraat oneindig veel sport winkels, want je kunt hier van alles doen. Van duiken tot skiën, raften, mountainbiken etc. Na de lunch met een bus naar de gevangenis. Ushuaia is Argentinië en ligt dus tegen de grens met Chili aan. De Argentijnen vonden dat zij ook bewoners in dit deel van het land wilden hebben, maar wisten niet hoe mensen te bewegen naar dit deel te verhuizen, ruim 3000 km van Buenos Aires. Daarom vestigden ze hier een gevangenis en samen met de bewakers en hun gezinnen was dit begin 1900 alles wat hier was op ' het eind van de Wereld'. Dit naar het model van Europa in bijvoorbeeld Australië. Vrijgekomen gevangenen en bewakers vormden zo het begin van deze stad, die inmiddels 30.000 inwoners telt.

We hebben de oude gevangenis bezocht en daarna het National Park. Weer prachtig weer wat hier uitzonderlijk lijkt te zijn. De gevangenen werkten in het bos om hout te kappen, waarmee de gevangenis en later het stadje werd verwarmd. Om de afstand te overbruggen legden ze een 60 cm breed smalspoor trein baantje aan  waarover een stoomlocomotief de wagens trok. Dit spoor bestaat nog en de laatste kilometers zijn nu voor toeristen toegankelijk. De trein rijdt langzaam en het landschap is prachtig. Onderweg gestopt bij een waterval en in het eindstation een snack. Natuurlijk empanada's! Daarna terug naar het schip dat tijdig wilde vertrekken voor de oversteek naar Antarctica. Hiervoor staan 2 dagen voor de oversteek door de beroemde en vooral beruchte overteek door de Drake Passage, waar het flink kan spoken. De kapitein kondigde aan vaart te maken om te proberen het in ca 36 uur te klaren. De afstand is bijna 1200 km. Ondertussen eten, lezen, praten en een show zien in het theater. Uit te houden. Nu zijn we halverwege en het weer valt reuze mee. De stabilisatoren op het schip doen hun werk uitstekend. Af en toe slingeren we wat, maar zeker niet hinderlijk.

Gisterenavond lagen onze 'landings' laarzen klaar in de hut en die pasten uitstekend. Hoeven die straks niet te ruilen. Onze parka's en binnenjassen waren al in de hut toen we op de boot aankwamen, nu al weer ruim een week geleden. Time flies! We zijn er klaar voor. Zeker na weer een (verplichte) briefing vanmorgen waarin spullen werden gecheckt die mensen mee het ijs op willen nemen en die niet nieuw zijn. Deze werden gecontroleerd op zaken die eventueel kunnen besmetten en aangezien je heel dicht tussen de pinguïns en robben schijnt te komen, wil je dat dus voorkomen. Vandaag dus een rustige reisdag en vermoedelijk morgen onze eerste Antarctische landing. Vanmiddag even op dek om te kijken of we al wat beesten kunnen spotten.

1. Chaja:
    10 februari 2017
    Een reis om nooit te vergeten ! Lieve 2 nogmaals geniet ! Hier is het koud en er dwarrelen wat hele kleine sneeuw vlokjes. van ons beiden voor jullie 2
  2. Ton en Petra:
    10 februari 2017
    Logisch dat jullie goed weer hebben, daar ging Jonas toch over ;-). Wat een tocht. Om te smullen. Spannend morgen de eerste landing op het ijs. We denken aan jullie, hier valt ook een vlokje