Het regenwoud in

1 december 2014 - Cairns Region, Australië

Vanmorgen bijtijds het bed weer uit want er stond vandaag een bezoek aan het regenwoud gepland. We hadden gisteravond het programma in elkaar gezet en bedacht dat we met de Skyrail naar boven wilden en dan in het dorp Kuranda, hoog op de berg een uitleg zouden volgen over een aantal diersoorten hier in Oost Australie en vervolgens met een gids en een heel speciaal voertuig door het woud heen en door de rivier. Wat een prachtige dag was het! De Skyrail die totaal 7,5 kilometer lang is, bracht ons naar de eerste stop, hetgeen al een belevenis op zich is, want je gaat echt over het regenwoud heen en onderweg staan nummers die corresponderen met nummers in een folder die je meekrijgt en uitleg geven over de boom soorten en alles wat je onderweg tegenkomt. We waren onder de indruk van de organisatie, alles heel stipt en goede gidsen die bij elke stop waar je uit de skyrail stapt uitleg geven over de diverse planten, bomen en dieren. Het is zoals eerder al geschreven ongelooflijk wat een variëteit er is. We hebben het nodige geleerd over Epifyten en over planten die je beter niet aan kunt raken want ze laten je niet zomaar los, kruip planten die zich omhoog slingeren langs andere bomen , maar ook weer steun geven, noem het maar en wij weten er inmiddels wel wat vanaf. Achteraf realiseren we ons dat we ontzettend gemazzeld hebben omdat we elke keer meteen naar de volgende stop konden en nergens hoefden te wachten, we lazen dat het vaak heel anders eraan toe gaat. Na drie stops kwamen we aan in het dorp Kuranda. Dat stelt niet zo veel voor, te toeristisch maar wel veel te ondernemen. Een vlindertuin, een vogeltuin en ons doel: de beesten in het regenwoud. Je gaat eerst met een gids door een soort kleine dierentuin waar alleen inheemse soorten zijn en krijgt een uitleg over hun gedrag en historie. Echt heel professioneel en informatief. De Koala's blijven ons vertederen. Wat een koppies en vachten. We hebben de verleiding weerstaan om ze te aaien en met ze op de foto te gaan. Eigenlijk kan dat niet, vonden we....... Aan de andere kant......? Enfin we hebben het  niet gedaan. Dan met een Amerikaans amfibie landingsvoertuig uit de 2de WO de bush in. Ze hebben er een stuk of 20 operationeel. In de VS schijnen er nog veel te zijn en in redelijke staat. Niet erg comfortabel, maar wel fun en functioneel. Eerst een stuk regenwoud en weer meer uitleg (het blijft boeiend!) en toen met dat ding in het water. De wielen blijven draaien maar er wordt een schroef bijgezet en dan kan je een beetje sturen. Raar om van het land te water te gaan en omgekeerd. Wel een ervaring. Aansluitend weer met de kabelbaan terug. De directe reis zonder de tussenstops duurt al 50 minuten. Dus dag vullend programma weer. Maar genoten op deze laatste dag Australische natuur, want morgen doen we een dagje Cairns, wat we nog nauwelijks gezien hebben. Zeer op tijd op want er is een Nachtmarkt en die stopt vroeg in de ochtend en daar willen we nog het staartje van meepikken. Dan hier over de Esplanada, die ook leuk schijnt te zijn en morgenmiddag de koffers gaan organiseren voor onze vlucht van Cairns naar Sydney en dan een dag erna door naar Bali. In Sydney hebben we nog een diner afspraak met een oude vriend van Fabian en Tarek die hiernaartoe is geëmigreerd. Hij hoorde dat we hier waren en vond het heel erg ons de eerste keer in Sydney te hebben gemist. Dus dat maken we goed met hem.