Salvador Da Bahia

6 maart 2017 - Salvador, Brazilië

Gisterenochtend om 10 uur een excursie gemaakt om Salvador Da Bahia te bekijken in 1549 door de Portugezen gesticht als de eerste hoofdstad van Brazilië. Er is een boven en een beneden stad, die met elkaar verbonden zijn door een kabelbaan en een lift van 125 jaar oud.(1873) en nu natuurlijk door wegen. Eerst een rondrit per bus waar mee je een behoorlijk zicht krijgt op de stad: een interessante mengeling van oud en nieuw, Portugese, Engelse, Braziliaanse en Afrikaanse invloeden. Vanuit de bovenstad heb je prachtig uitzicht op de zee. Toch ook hier veel oude, verlate gebouwen, meer ruïnes eigenlijk. Het is en blijft een rommelig land. Toen de binnenstad in, die wel redelijk opgeknapt was. Schattige gekleurde huisjes, cobblestone wegen, oude kerkjes met drukke versiering en zwarte heiligen, tegel voorstellingen van bijbelse taferelen en toeristische winkeltjes met vrouwen in klederdracht ervoor. Maar.........voor en achter ons een politiewagen, die ons trouw volgden. We werden gewaarschuwd goed bij de groep te blijven en een Belgisch echtpaar aan boord, dat op eigen gelegenheid de stad in was gegaan, was onderweg gewaarschuwd niet door te lopen en terug te keren naar het schip vanwege recente gewelddadige overvallen. Het verschil tussen arm en rijk hier is groot!

Toen een demonstratie van Capoeira gehad. Een soort Afrikaanse dans annex schijngevecht. Heel inspannend en veel gezwaai van armen en benen op trommelmuziek. Je denkt echt in Afrika te zijn, maar het zijn dan ook uitingen van de kunst van de hier geïmporteerde slaven tbv de suikerriet plantages. Tijdens de Samba demo in Rio en het daarbij horende historische overzicht van de lokale dansen, hadden we hier ook al iets van gezien. Ondertussen zippend aan een lokale cocktail en wat inheemse happen proevend. De laatste waren niet bijzonder. Nog even gelopen, maar midden op de dag erg heet en dus terug naar het schip en de airco in onze cabin. Lekker daar gebleven en roomservice een clubsandwich met heerlijke frieten en coleslaw laten brengen. Heel comfortabel reizen zo met een meereizend hotel.

Voor het diner hadden we een 8 persoonstafel in het restaurant gereserveerd voor het Belgische, het Nederlandse stel, onze kennissen uit Seattle en wij. Was heel gezellig en voor overmorgen doen we het nog eens over omdat onze Belg ons lekker had gemaakt met een paar specialiteiten die hij a la carte uit de keuken laat komen. Op een speciale manier bereidde ganzelever vooraf en als hoofdgerecht een steak tartaar. Willen wij ook wel eens proberen.

Vandaag weer een zeedag. Vanmorgen een wandelingetje over het zonnedek rond het zwembad, na de lunch op ons voordekje wat gelezen en net naar een lezing geweest over Brazilië, Recife, Olinda en Natal waar we de volgende twee dagen aanleggen.

Vanavond weer een 'formal' diner waar we dit keer aanschuiven bij de Hotel Director. Kan ook interessant zijn.

1. Peter en Nan:
    7 maart 2017
    Van hoogtepunt naar hoogtepunt. Jetsetters zijn jullie.
    We volgen jullie op de voet. Leuk hoor, al die verslagen.
  2. Chaja:
    7 maart 2017
    Wat een reis - ongelooflijk ! Goede vaart verder en veel plezier !