Xi'An

23 oktober 2014 - Xi An, China

wat een dag! Vanmorgen al vroeg opgehaald om aan de excursie te beginnen. Omdat het Terra Cotta leger zo,n 60 km buiten het centrum van Xi'An ligt, kregen we meteen een goed beeld van de omgeving. Tja, wat moet je er van zeggen, ondanks de strak blauwe hemel is alles grauw en kleurloos. Veel, heel veel hoogbouw en het lijkt wel of er alleen maar bouwprojecten zijn. Ongelooflijk wat er aan nieuwbouw bijkomt, ze verwachten vast een invasie van jongelui die gaan kopen of van platteland werkers die naar de stad komen. Al dat bouwen maakt het extra rommelig en vuil, alle auto,s hebben door het stof dezelfde kleur. Zoals het tijdens excursies schijnt te horen werden we eerst naar een plaats gebracht waar ze ons lieten zien hoe men ooit het leger heeft gemaakt van klei en hoe ze het bakproces in de ovens deden etc. En natuurlijk konden we van alles en nog wat kopen, hele legers die verscheept konden worden of mini uitvoeringen die je zo mee kon nemen, bedenk het maar of ze verkochten het wel. Nou hebben wij al zo,n 20 jaar twee wachters voor de deur in Nederland staan dus wij zijn voorzien!!! Daarna geluncht en toen naar het echte gebeuren.

Wat ze goed gedaan hebben is om in de directe omgeving van het Terracotta leger en de paarden geen gebouwen neer te zetten, maar erom heen hebben ze een park aangelegd wat er mooi uitziet. De opgraving zelf is verdeeld in drie secties en die zijn overkapt. Het is eigenlijk niet op te schrijven hoe indrukwekkend het is om te zien wat er allemaal gevonden is. Bij toeval is men begin zeventiger jaren op de vondst terecht gekomen. Een boer die er woonde was op zoek naar waterputten en stuitte op iets dat hij bijzonder vond en haalde er deskundige bij. Inmiddels weet iedereen wat een bijzondere ontdekking hij gedaan heeft. Terug naar het Leger en de Paarden. Er zijn er duizenden, veel is al gerestaureerd, maar nog meer moet nog opgegraven en gerestaureerd worden, ze zijn er nog steeds aan het werk. Alle boekjes en foto,s die er zijn vallen in het niet bij de echte ervaring die je ondergaat als je er rond loopt. Het grootste gedeelte van de middag hebben we in de drie locaties doorgebracht en toen zijn we teruggereden naar het centrum om daar vervolgens de oude stadsmuur te bewonderen die om het hele centrum van Xi'An is gebouwd om de vijand tegen te houden. Wederom zijn het de Mongolen en Tibetanen die de bedreiging vormden. Het was inmiddels donker en de stadsmuur en de uitkijktorens/gebouwen waren verlicht en dat is een sprookjesachtig gezicht. Alsof het niet genoeg was zijn we daarna naar een groot theater gegaan om te dineren en een typisch Chinese show te zien. Het was een interessante en ook vermoeiende dag die die we niet snel zullen vergeten. De geschiedenis van het Leger en tijdperken heb ik achterwegen gelaten omdat het anders wel erg op geschiedenisles begint te lijken. Morgenochtend is de vlucht naar Shanghai ! Wordt vervolgd.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Chaja:
    23 oktober 2014
    Ik lees met veel plezier jullie reisverhalen ! Sorita je schrijft heel leuk misschien een idee om dit thuis voort te zetten ?!
    Bij en met ons alles goed. Hier is het inmiddels echt herfst.
    Geniet van jullie reis liefs !
  2. Debbie en Ruud:
    23 oktober 2014
    Klinkt allemaal heel herkenbaar en wat leuk al die nieuwe ervaringen, dank voor jullie uitgebreide verslagen, op naar de volgende etappe! Liefs
  3. Peter en Nan:
    23 oktober 2014
    Alweer een mooi verhaal! Het leest als een stripverhaal: Jonas en Rosita bij de Chinezen. Ik kan niet wachten op de volgende aflevering! Fijn dat jullie zo genieten, nog maar 1 week weg en al zoveel beleefd.