Amazone en Santarem

14 maart 2017 - Santarém, Brazilië

Eerst 3 zeedagen en toen 1 volle dag cruisen op de Amazone. Wat een afstanden overbruggen we 'ongemerkt'! De derde zeedag over de Equator. Aan boord altijd een hele happening want dan komt de Koning van de Zee, Neptunus, aan boord om diegene die nog nooit per schip de evenaar zijn overgegaan toestemming te verlenen dit te doen. Om deze toestemming te krijgen moeten ze een aantal rituelen ondergaan. Meestal veel troep, die uitbundig in het zwembad afgespoeld wordt dat dan vervolgens leeggepompt moet worden. Wegens milieu overwegingen doen ze dat niet meer, dus minder troep en aan dek om daarna 'schoon'  in het zwembad gedoopt te worden. Het hoofdbestanddeel van het ritueel betreft het kussen van een (dode) vis. Aangezien wij al eens de Equator gepasseerd waren en ook niet zo dol zijn op het ondergaan van dit ritueel hebben we, overigens met plezier, naar de anderen gekeken. Ze maken er altijd een vrolijke boel van.

Eergisteren dus over de Amazone gekruist, nadat we 's ochtends een loods aan boord hadden genomen, die weet welke afslag je moet nemen en waar de ondieptes zijn. Hopelijk! So far, so good. De Amazone is soms 120 km breed, een meer dus, maar soms ook heel smal. Dan vaar je langs het tropisch regenwoud, dat daar prachtig is. Met een verrekijker zijn er vogels en soms apen te zien. Het schijnt op de Mississippi te lijken. Ook zie je regelmatig inheemse settlements met een strandje en een paar huizen. Helemaal spectaculair als je dit vanaf je eigen balcon bij de hut voorbij ziet schuiven. Weer eens iets anders dan een stadsterras.

De rivier is zich nog aan het uitslijpen en neemt veel sediment mee waardoor het water bruin is. Gisteren mondde er een rivier met helder blauw water in uit en dat stroomt km's langs elkaar zonder te mengen vanwege stroom, temperatuur en zwaartekracht verschillen. The meeting of the rivers. Er zijn er twee, ook in bij Manaus, die wij vanuit de jungle lodge gaan bekijken dus deze om praktische redenen even overgeslagen.

Gisteren aan de kade in Santarem een typisch Braziliaans stadje. 's Middags een korte wandeling gemaakt naar de vis en groente markt. Allerlei soorten lokale vissen en veel bananen. Je ziet er echt het Braziliaanse leven, dat zich vooral liggend in een hangmat afspeelt. Gelijk hebben ze, want het is heet en heel vochtig. Gisteren twee keer een korte regenbui, maar voldoende om de giga luchtvochtigheid op peil te houden. Heerlijk om weer terug te komen in de airco en met een douche de klamheid te kunnen afspoelen.

In de ochtend een Kajak excursie gemaakt in een van de zijarmen van de Amazone. Eerst met de Zodiak een korte oversteek naar een lokaal huis, waar we via een vlonder over konden stappen in onze Kajak. Goede gelegenheid even in zo een paalhuis rond te kijken. Soms hebben ze er een drijvende stal met kippen en een varken bij en altijd een hond. De zoon des huizes met zijn hengeltje en hij ving net een klein meervalletje. Oma stond klaar om de vis te verzamelen, schoon te maken en later klaar te maken voor de lunch. Aardige en gastvrije mensen. Toen met de Kajak door het ondergelopen en veelal drijvende vegetatie. Het is immers regenseizoen. We waren met slechts 5 kajaks en de stilte met alle vogelgeluiden is indrukwekkend. Onze gids wees op de diverse planten, de speciale waterlelies met grote bladeren, de verschillende vogelsoorten en spotte zelfs een Luiaard in een boomtop. Echt heel leuk en apart om mee te maken.

Daarna met de gevolgde Zodiacs terug aan boord om ons te drogen, want we waren getrakteerd op een tropisch buitje en dus zeiknat, maar warm want de temperatuur boven en van het water is ca 28 graden. Soriet alles snel gewassen en gedroogd, zodat we alles weer tip top klaar hebben voor de Turtle Lodge overmorgen.

Eerst vandaag een tweede Amazone cruise dag naar Manaus. Onze laatste vaardag dus. Uitchecken, regelen dat we donderdag om 08.00 uur klaar staan bij de Terminal met onze bagage, geld wisselen en afscheid nemen van de bekenden aan boord. Gisteren met Bill en Dagmar uit Seattle in The Grill gegeten. Billl (75 jaar) is en werd weer emotioneel en wil dat wij bijboeken tot Fort Lauderdale waar zij van boord gaan. Wij hebben een onvergetelijke reis gehad maar kijken uit naar Gordons Bay.

Vanavond een tafel van 8  met de Nederlanders, Belgen en natuurlijk Bill en Dagmar in het restaurant voor het laatste formal diner. Morgen een twee excursies in Manaus en dan nog even de jungle in.

1. Chaja:
    14 maart 2017
    Wat een reis hebben jullie gemaakt ! Nu uitrusten ?!
    Liefs en tot snel