Antarctica

12 februari 2017 - Antarctic Peninsula, Antarctica

Een hele voorspoedige oversteek over Drake Passage. De wind was veel minder dan voorspeld en dus was het schip rustig. In 36 uur 1000km zuidelijker en gisterenochtend gestopt bij Half Moon Island, op de South Shetland Islands. Het schip gaat niet voor anker en wordt door het GPS systeem en de motoren op z'n plek gehouden. Als er plotseling wind opsteekt, zijn we mobiel! De zodiacs overboord en iedereen is ingedeeld in 4 groepen van ca 100 man, die allemaal ca. 1 ½ uur van boord gaan. Als je langer aan wal wilt blijven, kan dat ook. Zo voorkomen ze te grote drukte. Op het eiland zijn met vlaggen door de bemanning paden uitgezet, zodat je dicht bij de dieren kunt komen zonder ze te storen. De gasten moeten zich daar aanhouden, maar de pinguïns niet. En die lopen dan ook voor je, naast je en om je heen. Totaal op hun gemak en in het geheel niet bang! Grappige beesten die druk zijn met hun dagelijkse bestaan. Degenen die dit jaar geen jongen hadden, waren in de rui om geheel nieuwe veren te krijgen voor de komende winter. Degene met jongen dit jaar, doen dit de komende week. Ook daar orde en netheid dus! De jongen zijn al groot en door hun ouders verlaten. Ze eten veel om door de winter te komen. Er zijn op Antartica 3 soorten en deze, de Chinstrap pinguïn, vertrekt straks naar de Drake Passage om daar zwemmend en af en toe rustend op een passerende ijsschots te overwinteren.

Verder wat (grote) vogels en veel Fur seals op het eiland. Grote beesten, die wat liggen te luieren, te spelen en je van heel dichtbij aankijken. Nieuwsgierig naar de nieuw gearriveerde kolonie in hun oranje/gele parka's.

De temperatuur is prima, nauwelijks wind en circa 0 graden. Ons thermisch ondergoed en de parka,s doen de rest.

Terug aan boord desinfectie van de pinguïn poep en je laarzen worden door de bemanning in een locker op het achterdek klaargezet voor het volgende uitstapje.

Na de lunch naar een lezing over deze pinguïn soort, door een van de specialisten die ook op het eiland zelf aanwezig was om uitleg te geven en vragen te beantwoorden. Veel van de aanwezige specialisten verblijven een groot deel van hun leven op Antartica voor onderzoek en het geven van lezingen. Op een van de achterdekken staan de walvis specialisten de hele dag op de uitkijk.

Gisteren avond met 2 andere stellen in een van de restaurants naar de Toscaanse specialiteiten en daar gezellig gegeten. Het is heel bijzonder dat je elke dag vers (ook zacht) fruit en verse sla krijgt en telkens andere maaltijden. Logistiek een enorme prestatie!

Daarna in het theater een show van een cabaretier. Heel grappig. De avond er voor een virtuoos op diverse instrumenten en vanavond iets klassiekers. Ook hier voor elk wat wils en als je geen zin hebt........even goede vrienden. Vrijheid, blijheid en nergens druk.

Inmiddels weer aan het varen. De kapitein riep om dat ze van de brug walvissen hadden gespot, maar toen wij keken kennelijk al weer onder water. Er zullen er nog wel volgen.

Voor vandaag, inmiddels alweer ca 500 km zuidelijker,  stond een zodiac toer gepland op of liever rond Torgersen Island, want landen mag daar niet omdat het extra beschermd natuurgebied is, maar helaas riep hij vanmorgen om dat het te winderig is om de daar aanwezige Adelie pinguïns en Southern Elephant Seals te zien. De Quest is rustig, maar in een Zodiac........

We varen nu door op zoek naar een plek met beter weer. Ook nu weer lezingen en documentaires die je live kan bijwonen in het theater of kunt volgen op de tv in je kamer. Sorita is 'even de was doen'  in een van de 4 laundrettes aan boord. Je kunt het ook laten doen, maar zuinige Nederlanders als we zijn............

Ondertussen varen we rustig door het ijs heen. Er is voor dit gebied een speciale 'ijs kapitein' op de brug aanwezig, want het schijnt dat je ijsbergen niet op de radar kan spotten!?! Een rustgevende gedachte. We zien wel wat de volgende stop wordt. Gelukkig hadden we een dag  oversteektijd gewonnen en nog veel dagen te gaan hier.

Ga proberen wat foto's up te loaden, maar dat gaat niet erg gemakkelijk ivm de beperkte bandbreedte. Doen ons best. Tot de volgende update.

1. Debbie en Ruud:
    12 februari 2017