antarctica tweede en derde dag.

13 februari 2017 - Antarctic Peninsula, Antarctica

Na de afgelaste landing gisteren besloot de kapitein te gaan cruisen op zoek naar walvissen en zowaar.........eerst een melding van een Orka, killer whale, de enige vleesetende soort. Al snel bleek het te gaan om een groep van minimaal 6 en maximaal 10 Orka's, die net een en ander soort walvis had aangevallen of net had gedood. Ze trokken om de beurten stukken wit en geel vlees van het karkas. De boot werd stilgelegd en we hadden een prachtig uitzicht op de groep. De walvisspecialisten fotograferen steeds hun rugvinnen en sturen deze foto's naar America waar ze 'aangelegd' worden tegen hun foto stock. De meeste walvissen en Orka's kennen ze en soms hebben ze een naam. Deze groep was nog nooit gezien en dus waren ze in grote opwinding. Ook een recente kill is zeldzaam. De stemming aan boord was dan ook heel opgewonden. Na verloop van tijd zonk het karkas. Het grootste mannetje dook dan ca 5 minuten diep en duwde het weer naar de oppervlakte zodat de jongeren ook konden eten.

Daarna doorgevaren door een wonderschoon landschap met drijvende ijsblokken en kleine ijsbergen, die we soms op 50 m passeerden. Op velen lagen robben te luieren en er zwommen pinguïns naast. Je waant je echt in een andere wereld. Zo mooi, dat we maar weer onder de warmtelampen op het achterdek gingen lunchen. Wat frisjes, maar tenslotte wil je dit niet missen. En dat was een goed besluit, want al snel dook een groep van ook weer ca 7 Humpback Wales op. Ze blazen belletjes onder water waardoor het Krill, hun speciale voedsel van een soort kleine doorzichtige garnaal, naar de oppervlakte komt, zodat ze het gemakkelijk kunnen opscheppen. Ook hier met het schip gestopt om het tafereel in alle rust te kunnen bekijken. Ondertussen wordt er via het geluidssysteem op het hele schip en op de tv in je hut live uitleg gegeven wat je specifiek ziet.

Bij de avond (de)briefing krijg je aan de hand van de die dag genomen foto's verdere uitleg.

Niemand was rouwig om het veranderde programma.

Aan het eind van de middag passeerden we ineens een ongeveer even groot Noors schip, die een bootje neerliet en pakketjes voor onze Noorse kapitein kwam brengen. In ruil de nodige lekkernijen voor hun kapitein terug en daarna doorgevaren. Volgens de Noren zou het vandaag beter weer zijn voor de geplande landingen, maar die werden al bij de eerste groep afgeblazen. De mensen in de rubberboten werden zeik nat. Wel hadden 2 zodiacs het geluk dat er een eenzame Humpback naast hun bootje opdook. Na vergeefs wachten op beter weer doorgevaren en nog niets 'speciaals' ontdekt. Het weer wordt wel weer wat helderder, dus wie weet. Vanmiddag een extra film in  het theater: The March of the Pinguïns. Met popcorn! Even kijken of we gaan.......

1. Chaja:
    13 februari 2017