Antartica Vaarwel

19 februari 2017 - Drake Passage, Antarctica

We zijn op weg naar Uruguay. En dat klinkt beter dan het is, want dat betekent dat we de Falklands overslaan. Te veel wind. Overigens schijnt dat in 9 van de 10 gevallen zo te zijn, maar wel jammer dat we de Konings pinguins nu missen. Ja, we hebben genoeg pinguïns gezien, maar deze grote en kleurige exemplaren nog niet!

Direct na onze laatste landing op Yankee Island zette het schip koers naar de Falklands, enerzijds om de opkomende mist voor te zijn en anderzijds om de Drake Passage met niet te veel wind te nemen. Het eerste lukte, het tweede minder. Gisteren windkracht 11!! Maar ondertussen lekker eten in het restaurant. Dat licht midden op het schip en ook werken de stabilisatoren voortreffelijk. Wonderlijk dat het schip zo stilligt terwijl de golven huizenhoog overslaan. Onze hut is weliswaar relatief laag op dek 6, hetgeen een voordeel is, maar wel helemaal vooraan waardoor je het duiken erg voelt. Af en toe is je bed nog 'boven' en het schip al 'beneden' , De zeeziekte valt mee. Bij mij nauwelijks tot niet (al gewend) en bij Soriet steeds minder. Ze hebben ook prima pillen, maar die maken slaperig. Ook niet onaangenaam met 4 zeedagen aan een gesloten. Je wordt enorm bezig gehouden met de gebruikelijke lezingen, maaltijden, shows en nu doen ze nog wat zaken extra, zoals een bezoek aan de brug. Ook interessant. Ondertussen ken je veel mensen en praat je wat. Op het achterdek veel volgels te spotten waaronder enorme Albatrossen. We zouden met een groep vandaag de Falkland toer doen, maar nu dit niet doorgaat, gaan we zo gezamenlijk lunchen. Ook eindelijk even de tijd om jullie middels dit blog 'bij te praten' en weer wat foto's te uploaden.

Inmiddels wordt het buiten warmer en de golven nemen af. Ook plezierig. Door het aangepaste schema hebben we straks een extra dag in Uruguay, dat erg mooi schijnt te zijn. Het is nog niet zeker of we die aan ons verblijf in Montevideo plakken of dat we een extra stop maken bij een resort waar de rijke Uruguayanen en Europeanen hun landhuizen schijnen te hebben. Allebei leuk. We zien wel wat uit het druk overleg van de Kapitein met de wal komt.