Yankee Harbour

16 februari 2017

Terug op de South Shetland Islands, maar wel op een andere lokatie dan Half Moon Island de vorige keer. Dit keer op Yankee Harbour Island, een soort natuurlijke haven in een Morene, gevormd door een gletsjer.

Dit keer voor de laatste excursie aan land op Antartica in de vroegste groep, dus al om 08.00 uur in de Zodiac. En dat na onze drukke dag gisteren ...... het moet toch niet gekker worden. Straks zijn we nog aan vakantie toe.

Aan land een paar Elephant Seals, een grote kolonie Fur Seals en veel, heel veel gentoo pinguïns. Weer perfecte uitleg van een van de specialisten. De twee soorten seals lijken genetisch totaal niet op elkaar. Echt verschillende beesten. Qua skelet, de manier van zitten (een Elephant Seal kan dat niet) en qua bewegen. Terwijl de pinguïns niet met elkaar paren, maar wel familie zijn. Dit keer extra van de overweldigende natuur genoten. Af en toe hoor je met luid gerommel een stuk ijs afbreken. Net een lawine. Een van de bemanningsleden had Krill gevangen en liet dit zien. Zie foto. Het is een kleine garnaal. Al het leven op Antarctica begint hiermee. Voor ons mensen is het in grote hoeveelheden giftig. M.n. het oranje van de schil. Er zijn wel olies waar het gif uit gehaald is, die voor menselijk gebruik geschikt zijn gemaakt, maar we besloten toch maar naar een van de restaurants aan boord te gaan om te lunchen. Na nog even goed Antartica in ons opgenomen te hebben natuurlijk, voor we dit continent vanmiddag al verlaten.

Terug aan boord heeft Soriet snel al onze kleren gewassen. De pinguïn geur(stank!) eruit. Wat een schijters zijn die beesten. Wereldberoemd zijn ze ermee geworden. Er zijn wetenschappelijke studies naar verricht. Ze halen soms wel een halve meter. De reden is dat ze veel poepen en toch hun nest met eieren niet willen verlaten. Om het niet teveel te bevuilen, schieten ze het weg. (Toch eens zelf proberen!?!?) Soms raken ze dan een buurman, maar ja.......voor het goede doel moet je het niet zo nauw nemen.

Enfin inmiddels hangt alles weer spic en span in onze kast in de hut. Het thermische ondergoed hebben we niet meer nodig maar de parka's vermoedelijk wel op de Falklands.

Na de lunch een interessante lezing over de Poolreiziger Shackleton, die bekend schijnt te zijn om zijn unieke leiderschap en team samenstellingen. Heel leerzaam weer. Hij schijnt ook voor MBA programma's als voorbeeld te worden genomen voor Leiderschap Steilen. Hij was zijn tijd ver vooruit en is zelfs 4 keer op Antartica geweest. De laatste keer is hij de Zuidpool overgetrokken naar de andere kant, wat nog nooit vertoond was.

Inmiddels zijn we alweer vertrokken en op weg dus naar de Falklands voor een twee dagen durende tocht. De voorspelling is redelijk, maar ook wel een beetje bumpie. We gaan het zien.

NB: inmiddels is de internet verbinding wat sneller (geweest?) en heeft Soriet wat meer foto's geupload. Gaan we zo nog even weer proberen.

1. Chaja:
    Wederom heel avontuurlijk ! Hier alles goed. Fijn week-end liefs en tot snel
  2. Fabian:
    Prachtig
  3. Ton en Petra:
    17 februari 2017
    Mooie foto's. Die pinguïns zien er beter uit dat die in Boulders Bay. Een heel bijzonder avontuur! Geniet ze....