Brown Bluff

15 februari 2017

Gisterenavond aan het diner opeens hoge golfen en overal kletterden stapels borden op de grond. Spectaculair. Na ca 2 uur wat stampen, werd het weer volkomen kalm en hebben we goed kunnen slapen. Hier overal mini klimaatjes en ineens stromingen, die op elkaar botsen. Duurt gelukkig niet lang.

Vannacht dus doorgevaren en vanmorgen 0m 07.00 uur kwamen we aan op Brown Bluff op Tabarin Paeninsula. Dit is de tafelberg op Antartica, zoals op de foto's te zien in. Volkomen plat doordat de vulkaan onder een gletsjer tot uitbarsting kwam en dus afgeplat werd.

Hier woont een enorme kolonie Adelie pinguïns. De derde en laatste soort op Antarica die we nog niet gezien hadden. Zij hebben een volkomen zwarte kop en zijn ietsje kleiner dan de gentoo's die we gisteren zagen. Na een wat langere zodiak tour omdat de Quest wat uit de kust lag, alle gelegenheid ze te bestuderen. Weer op  cm's afstand. Het blijft heel speciaal om hun drukke leventjes te zien zonder dat ze zich ook maar iets van je aantrekken. Af en toe waren ze een luierende fur seal of een Cape Petrel aan het pesten.

Vlak voor de kust waren een paar Leopard Seals aan het patrouilleren om een verdwaalde pinguïn te verschalken. Opeens veel gespetter en gekrijs toen een Seal een pinguïn te grazen had. Ging te snel om foto's te maken maar een spectaculair gezicht. Direct een zwerm vogels er boven om de resten te verschalken.

Na ca twee uur op land terug naar de Quest voor de lunch. Daarna een lezing over de geologische activiteit op aarde en die in dit gebied in het bijzonder. Heel leerzaam.

Nu het blog bijwerken en om 17.00 uur naar een van de bovendekken voor 'Caviar on Ice'. On of off ice: wij lusten er pap van!

Vanavond diner met een heel amusant stel uit Seattle in de Grill van Thomas Keller, de celebrity chef. Daarna door naar de dagelijkse show en dan slapen.

Oh, oh, oh.........wat zijn we druk!

1. Peter:
    20 februari 2017
    Adembenemend om jullie geweldige reis op de voet te volgen. Zo goed gedocumenteerd dat we zelf niet meer hoeven te gaan. Echt heel mooi. Veel plezier nog.