Bali , Seminyak

5 december 2014 - Kuta, Indonesië

Na een betrekkelijke lange vlucht, toch nog 6,5 uur, terwijl het zo dichtbij lijkt, zijn we geland op Denpasar en naar het hotel gebracht. Na de laatste nacht Sydney en ons armoedige onderkomen een wereld van verschil. Wat een prachtig hotel, heerlijk ruime mooie kamer en prachtig uitzicht. Genieten dus! Eerst maar eens alles uitgepakt en opgehangen, dat was inmiddels ook een verademing om je spullen weer overzichtelijk te hebben en daarna zijn we de stad ingelopen en hebben een eerste verkenning gedaan, bovendien hadden we een restaurant laten reserveren waar we verwacht werden om half acht. De eerste indruk van Seminyak is gezellig, heel levendig, ontelbare winkeltjes met van alles wat je maar bedenken kan en veel, heel veel restaurants. Het was al donker aan het worden en we moesten even zoeken dus de tijd vloog voorbij, maar uiteindelijk waren we ,iets te laat weliswaar, in ons restaurant aangekomen en hebben er erg lekker Balinees gegeten. De bekende Rendang en prachtige groenten erg goed bereid en de sfeer was prima en erg aardige bediening, wat een verschil met Nieuw Zeeland en Australië. Omdat we met vier uur tijdsverschil zaten en het dus erg laat (voor ons) was, zijn we met de taxi teruggegaan naar het hotel en vielen als een blok in slaap! Wat vermoeiend is het toch om op luchthavens te wachten en dan dat vliegen, voorlopig is het mooi geweest! O nee, nog even ZA in Januari!!

Vanmorgen hadden we een afspraak met onze gids om de dag met ons door te brengen en het eiland te verkennen. Wat een prachtige en interessante dag is het geweest. Eerst moet ik nog vertellen dat het heel erg warm is en ongelooflijk vochtig. Als je gedoucht hebt kan je na vijf minuten er wel weer onder, ik kan me niet herinneren het ooit zo warm en vochtig te hebben gehad, alleen dat al is een bijzondere ervaring. We hebben een ontzettend aardige deskundige gids ( Ruud en Debbie hadden al wat dagen met hem doorgebracht ) die goed Engels spreekt en veel over van alles en nog wat weet, dus gesprekstof genoeg en een prettige man om in je omgeving te hebben. We zijn via Denpasar naar Ubud gereden en hebben daar een woning bezocht die typisch Balinees is en uitleg gekregen hoe families hier leven. Zoons blijven ook na hun huwelijk bij hun ouders wonen met hun vrouwen en als de ouders niet meer kunnen werken nemen de zoons de zorg op zich. De huizen bestaan dan ook eigenlijk uit allerlei losse kamers met een gemeenschappelijke keuken en natuurlijk de tempeltjes waar geofferd en gebeden wordt. De hele dag door hebben we tempels gezien, grote, kleine, mini tempeltjes, langs de weg, bij ieder huis, voor de restaurants, bedenk het maar of er is wel een tempel. Na ons bezoek aan de familie en hun huis te hebben gezien, zijn we naar een tempel geweest en daar uitleg gehad over de rituelen van het Hindoeïsme. Het is zo,n vredig geloof, ze offeren wat af!! Er zijn ook goden voor elk onderwerp, heerlijk vredig en relaxt. Bovendien wel heel praktisch, want nadat ze offers aan de goden hebben laten ruiken en zien, nemen ze het mee naar huis om het daar lekker op te smikkelen. ( zullen ze wel van de Nederlanders hebben geleerd in het koloniale tijdperk!)

Toen op weg naar een park waar alle vogels van Indonesië, gegroepeerd, min of meer in vrijheid leven. Wat een variëteit aan vogels, wat een pracht en praal van kleuren en wat leuk om er even doorheen te lopen en tot je door te laten dringen wat een prachtige natuur er toch is. Ik denk dat de foto,s voor zich spreken. Daarna een heerlijke nasi goreng gegeten en langzaam op weg gegaan naar een tempel die bewaakt wordt door heilige apen, want de Hindoes geloven dat deze apen de tempel beschermen tegen kwade invloeden. Ze zitten echt overal, op de muren, de bewegwijzeringen op de paden en regelmatig krijgen ze een lekker hapje want je moet natuurlijk wel je personeel goed verzorgen. Wat een leven! Er zijn er inmiddels wel zo,n 400. Via een andere weg terug richting hotel. Je passeert allerlei dorpjes met elk hun specialiteit: de een heeft zilversmeden, een ander dorp is gespecialiseerd in stenen beelden, weer een ander maakt vliegers, rotan vlechtwerk, houtsnijwerk, etc, etc. En het vakmanschap blijft in zo'n dorp want......de zonen blijven bij de ouders wonen. In het hotel een koele douche genomen en in een van de restaurants hier in het hotel is op vrijdagavond een Balinees buffet met bijpassende live muziek en ca 30 minuten Balinese dans. Erg elegant en we denken dat ze vaak vogeltjes uitbeelden. Alle ledematen incl. vingers en tenen doen mee. Alles beweegt in vloeiende bewegingen. Het is hier geen toeristenseizoen op het ogenblik en het is daarom lekker rustig. We hadden een mooi tafeltje vooraan. Morgen en overmorgen in en rond het hotel uitrusten en maandag weer een dagje met onze gids.