Seminyak Bali

8 december 2014 - Bali, Indonesië

Zoals Jonard al aankondigde, hebben we zaterdag en zondag in en rond het hotel doorgebracht. Het is te mooi om niet even te genieten van de prachtige tuin, het zwembad en het strand. We hebben langs het strand gewandeld, even lekker geluierd op de strandstoel, wat gezwommen en het hotel nader beken. Uiteraard zijn we Seminyak ingelopen en de vele winkeltjes, galeries en restaurantjes bekeken. Het is een buitengewoon levendige stad met ontelbare winkeltjes, heel sfeervol, leuke etalages en zoals dat hoort in deze contreien is het heeeel lawaaiig , rommelig en bijna niet fatsoenlijk te belopen met de trottoirs die plotseling ophouden en diepe putten en losse stenen etc. en warm, niet te geloven, het is regenseizoen dus heel erg vochtig en dat maakt het qua gevoelstemperatuur nog vele malen warmer.  Zaterdag avond gegeten in een erg leuk restaurant met uitstekend eten. We hadden vooraf een steak tartaar op zijn Balinees en die was zo spicy dat het het lastig maakte de volgende gang goed te proeven en die was zeer de moeite waard. Ook het ijs na afloop,in de smaken Cashew noten, Ginger en Cocos was buitengewoon geslaagd. Gister avond in een exclusief restaurant genaamd Meraputi gegeten en een fantastisch diner gehad met overheerlijke verfijnde gerechten. Het restaurant zou niet misplaatst staan in Las Vegas, heel hoog plafond met spierwitte platen afgewisseld met spiegels, metershoge palmbomen, inderdaad.........niet echt! Schijnwerpers erop, mooi aangeklede dames en heren in de bediening, kortom weer eens wat anders! Het moet gezegd de gerechten waren TOP!

Vanmorgen stond onze gids precies om half tien bij de lobby van het hotel om met ons de dag door te brengen. Allereerst zijn we naar de rijst plateaus gegaan op midden Bali. Erg mooi om te zien en wat een prachtige groene kleuren, vooral nu het regenseizoen is, is alles zo fris en sprankelend. Wat een makkelijk gewas is het toch, drie oogsten in een jaar en het groeit maar door. Mag ook wel want ze eten natuurlijk drie maal per dag rijst met allerlei bijgerechten. Vervolgens zijn we naar Noord Bali gereden naar Danau Batur. Op 1450 meter hoogte ligt het plaatsje Penelokan van waaruit je een mooi uitzicht hebt op de meest grandioze maanlandschappen van Indonesië. De vulkaan is nog altijd actief en het is een mooi gezicht de lavastromen te zien die door het landschap lopen. Een mooi moment om een drankje te drinken en in alle stilte uit te kijken over de vlakte en het meer. Vervolgens onze tocht voortgezet naar een agrarische boerderij die behalve koffie, cacao en thee, heel veel verschillende kruiden verbouwt. Leuk om al die dingen aan de bomen en struiken te zien groeien. We hebben een hele serie koffie geproefd , eigenlijk zou je de meeste met een blinddoek om niet herkennen als koffie. Vanille smaak, chocolade koffie, gemberkoffie, cacaokoffie, ook thee met gember en vanille en citroen, je kan het zo gek niet bedenken of ze maken het. Het was een gezellig gebeuren en interessant om te horen hoe het verbouwen van koffie eraan toe gaat. De boon groeit aan de boom en als die een bepaald stadium heeft bereikt wordt het geplukt en gevoerd aan de Civetkat die hier in Zuidoost Azië leeft. De kat poept de bonen vervolgens uit waarna de poep verzameld, gewassen en gebrand wordt. Dit alles geeft de koffie een typerende smaak en is de duurste koffie ter wereld. Na de lunch hebben we de tempel  "Tirkta Empul" , wat staat voor "heilig bronwater" bezocht voor de helende werking en verjonging. Het is 1 van de zes heiligste tempels van Bali. Het presidentiële buitenverblijf ligt majestueus boven de tempel en kijkt uit op de tempel en de bron. Er is een documentaire geweest met Erica Terpstra die de tempel bezocht en het bad ritueel deed. Ook wij waren het van plan, maar eenmaal daar hebben we ervan afgezien omdat je het hele ritueel hoort af te werken en dat duurt even en dan moet je met natte haren vervolgens weer de auto in, dat zag ik niet zo zitten. Zeer indrukwekkend en mooi om te zien! Op de terugweg nog even gestopt bij een fruitstal en lokaal fruit gekocht en toen door het drukke verkeer terug naar Seminyak waar we om zes uur aankwamen en ons opgefrist hebben en naar een klein lokaal restaurant hier in de buurt zijn gelopen en lekkere hapjes hebben gegeten.

Als alles doorgaat hebben we morgen en hele bijzondere dag. Het blijkt dat enkele weken geleden een lid van de koninklijke familie is overleden en die zou morgen volgens betrouwbare bronnen gecremeerd worden. Een hele happening hier, die publiekelijk plaatsvindt. Zo'n lijkverbranding is natuurlijk een uniek iets om bij aanwezig te zijn en dat is ook de bedoeling, hoe meer publiek hoe beter. Dat brengt de boze geesten in de war en geeft de ziel de gelegenheid om in alle geheim uit het lichaam te treden. We worden om negen uur opgehaald en rijden ernaar toe en zien wel of het inderdaad morgen gaat gebeuren.

1. Peter en Nan:
    8 december 2014
    Nog steeds een prachtige reis, de verhalen blijven mooi, we genieten mee. Jullie integreren goed daar op Bali, te zien aan de kleding.
    Hier inmiddels zeer grijs, Sint is vertrokken, de dagen worden heel kort.
    Tot snel xx