Drie dagen Sydney

13 november 2014 - Sydney, Australië

Na onze eerste verkenning op de dag van aankomst nu inmiddels twee volle dagen Sydney verkend. Inderdaad een heerlijke stad. Alles compact, goed geregeld, bruisende sfeer, leuke winkels en prachtige eetwinkels en restaurants. Op elke straathoek ruikt het heerlijk. Veel oosterse invloeden (er zijn ook veel autochtone en allochtone Chinezen hier!) maar ook internationale en Australische keukens. De concurrentie is zo groot, dat je wel goed moet zijn om te overleven. Maar de prijzen blijven hoog. Wel veel minder extreem dan in NZ. Vooral drank blijft duur. Voor een glas wijn hier ( € 10 minimaal ) kopen we in ZA 4 flessen van dezelfde kwaliteit. Choclate Block van Boekenhoutskloof kost hier Austr. $ 100!!! Maar ook de goedkoopste (en zeer matige lokale) wijn kost al $ 20. Het belet de inwoners niet om massaal buiten de deur te leven. Van ontbijt, naar koffie, naar lunch en dan via het happy hour weer buitenshuis dineren. De ontelbare restaurants zijn van vroeg tot laat druk. Alles is voortdurend goed bezet.

Gisteren op en af gestapt van de Red Line en de diverse wijken verkend. Allemaal leuk met een eigen sfeer. Het authentieke deel waar Sydney begonnen is, de huidige haven, de Darling Harbour, dat speciaal gecreëerd is voor entertainment en de oudere wijken, ze zijn allemaal vol met boetiekjes, restaurants, galeries etc.

Oude en nieuwe panden wisselen elkaar perfect af en er is veel groen. De stad wordt perfect schoongehouden en er is uitstekend openbaar vervoer. Een creatieve en inspirerende stad die geen moment verveelt. We hebben veel gelopen en van de stad genoten. Af en toe even uitblazen op een aangenaam terrasje en gisterenavond in de verlichte Darling haven prima lam gegeten en een heerlijk ijsje (zeg maar ijs!) bij een van de vele en grote ijszaken, als dessert genomen. Voldaan gaan slapen om vandaag weer met een andere lijn van de hop on hop off bus naar het beroemde Bondi Beach te gaan. Daar staan de boekjes vol over. Een surfersparadise waar je gezien moet worden etc. Dat viel echt tegen. Wij vinden Scheveningen de armoedigste en zieligste badplaats van Nederland, (sorry), maar dat is heilig bij Bondi Beach. Alleen fastfood tenten, souvenir zaken en anabole hardlopers en surfers. Dus meteen op de volgende bus gestapt en terug naar het hart van Sydney waar we rond de lunch terug waren. Gisteren waren we op de vismarkt geweest waar we genoten hebben van alles wat daar te beleven is en we hadden gezien, dat je daar ook ter plekke kon eten. Helaas hadden we toen net geluncht, maar nu niet! Dus geen moment getwijfeld en weer daar naar toe.

Rondom de vele viszaken zitten kleine speciaal zaakjes met  aanverwante artikelen. Eerst een olijven zuurdesem baguette gescoord, toe een fles wijn en daarna een kilo hele grote net gevangen en gekookte super verse garnalen met bijbehorende saus. En dat in het zonnetje verorberd. Echt genieten. Nu terug in het appartement en ons klaar maken om verder te trekken, want morgenochtend gaan we de auto ophalen en de Blue Mountains in. Vanmorgen toch maar een hotel geboekt, want het is een populaire bestemming en er zijn niet veel hotels. Ook voor Hunter Valley (het oudste wijngebied van Australië) een overnachting geboekt want daarvoor geldt hetzelfde. Daarna zien we wel waar we uitkomen.

Drie dagen in de stad was heerlijk en prachtig, maar we hebben de drukte nu wel weer gezien en hebben zin in de natuur.