Punta Arenas

9 februari 2017 - Valparaíso, Chili

Gisteren om 09.00 uur van boord in Punta Arenas (Zand Strand). Dit is de meest zuidelijke stad op het vaste land van Zuid Amerika. Ushuaia, waar we vandaag arriveren is de meest zuidelijke stad in Zuid Amerika, maar ligt op een eiland. Zo kunnen ze allebei iets claimen!

Punta Arenas ligt in het midden van de Straat van Maggelaen, die daar overigens heel breed is. Je bent dus met een schip midden tussen de Pacific en de Atlantische Oceaan en in het hart van Patagoinia zonder dat je een bus of trein nodig hebt. Zodra je van boord bent en de kustlijn hebt verlaten, zit je midden op de Pampas. We hadden een uitzonderlijk mooie dag met ca 20 gr. en een heerlijk zonnetje. Het weer is hier meestentijds vreselijk met hele gure en harde winden. Je ziet het aan de bomen, die allemaal scheefgroeien.

Na ca anderhalf uur scenic driving met een bus aangekomen op een werkende ranch. Het houtvuur was al opgestookt en de lammeren aan het spit gespannen om bij de lunch verorberd te kunnen worden. We werden door de eigenaresse ontvangen. Echte Chileense land adel. De eerste demo werd gegeven door haar zoon gezeten op zijn paard en geassisteerd door zijn hond. Ze lieten zien hoe ze een kudde schapen precies konden sturen en laten stoppen waar ze dat wilden. Alleen met een paar bevelen en fluiten. Heel indrukwekkend. Ook zijn controle over zijn paard was fabelachtig. Ze laten het zijdelings lopen om zo stieren en lammeren te kunnen opdrijven. Een met zijn paard en zijn hond.

Toen naar de stallen met nog meer prachtige paarden. Een speciaal soort, klein en van oorsprong uit Spanje. Ze zijn nergens bang voor, heel rustig en ook heel trouw: wanneer een ruiter gevallen is, blijven ze bij hem.

Tenslotte een demo schaap scheren met de uitleg. Elk schaap levert ca 6 kg wol a $  6 per kg per jaar. De export van het (geheel biologische vlees) is tegenwoordig hun hoofd inkomstenbron.

Dus aan de lunch met goed Chileense wijn het langzaam geroosterde lam gekeurd. Heerlijk! Die natuurlijke rooksmaak en knisperende vel. En natuurlijk een empenada erbij zoals bij elke Chileense maaltijd.

Na de terugreis om ca 15.00 uur weer aan boord waar een diner uitnodiging lag van een van de biologen, dit keer de walvis specialiste die ons enthousiast maakte voor Antartica en alle vragen graag beantwoorde. Maar zover is het nog niet, eerst onze laatste stop in Chili voor we de oversteek maken naar Antarica. Dan ga je door de Drake Passage, waar het enorm kan stormen en het schip flink tekeer kan gaan. Maar vooralsnog is het weer uitzonderlijk goed, dus misschien valt het mee. Er is nog niets te voorspellen, want het weer in dit deel van de wereld kan per uur enorm veranderen.

Vanmorgen de wekker gezet om 06.30 uur, want het schip heeft de hele nacht gevaren en is gearriveerd in het Beagle Kanaal waar Darwin heeft gevaren en heeft verbleven. Meer specifiek in Gletsjer Allee, een deel waar de ene na de andere gletsjer aan je voorbij trekt. Wij naar buiten om te kijken foto's te maken. En weer een prachtige zonsopgang. We treffen het enorm met het weer. Schitterend die kolossen en allemaal verschillend. Uit een spoot een enorme straal water die een grote waterval maakte, terwijl een andere er heel sereen bij lag. De moeite waard om vroeg op te staan! Daarna ontbijt, nu blog bijwerken, terwijl de kapitein het schip aan het aanleggen is in Ushuaia.

Vanmiddag een excursie naar ' Het eind van de Wereld'. Klinkt spannend en of het dat is, laten we jullie weten in het volgende blog.

1. Chaja:
    9 februari 2017