vervolg bezoek Beijing

20 oktober 2014 - Beijing, China

Na Jonas zijn mooie verhaal over de " Doctor" wordt mijn verslag denk ik wat saai!

Gisteravond zijn we gaan eten in een 100% lokaal restaurant, wij waren de enige niet Chinezen en hadden alle bekijks!! We bestelden weer vanaf de menu kaart met de foto,s en slaagden erin om een over heerlijke maaltijd samen te stellen. Naast ons zat een echtpaar waarvan de vrouw haar blik niet van ons af kon houden en met belangstelling ( bleek later ) afwachtte hoe we gingen eten en wat we ervan vonden. Haar man bleef naar zijn bord kijken maar zij vergat te eten! Toen wij op de maaltijd aanvielen was het hoogtepunt bereikt en maakte ze gebaren wat we ervan vonden. Wij het bekende gebaar maken en lekker door smikkelen maar ze bleef maar kijken. Uiteindelijk legde ze Jonard uit dat zijn linkshandige stokjes gebruik er niet uitzag en stond ze op om de stokjes in Jonards rechter hand te leggen en te laten zien hoe het werkte. De bediening lag inmiddels slap van het lachen zowat op de vloer en kwam aan met plastic handschoenen. We hebben enorm gelachen en  het heerlijke eten verder verorberd op de ons meest comfortabele wijze .

Nu naar vandaag.

We zijn begonnen bij de Jade winkel en wederom niets gekocht ondanks het feit dat dit een door de staat runnend bedrijf is en alles met echtheids certificaten gaat. Het is zo massaal dat het "gewoon" wordt en waarschijnlijk eenmaal terug in Nl niet als echt gezien wordt. Daarna zijn we naar de Ming graven gegaan en hebben gezien hoe ze tot 1664 hun keizers, keizerinnen en concubines begroeven. Indrukwekkend vanwege de gedachten die achter het geheel zitten, maar ik kan niet zeggen dat het  pracht en praal is om te zien. Eerder simpel, alles ook hier, van hout en geen tierelantijnen. Na de graven zijn we gaan lunchen en toen ....... naar de Muur. Fantastisch, wat een bouwwerk maar vooral de grootsheid en de slimheid erachter is ondenkbaar. De Mongolen, waar de Chinezen zo bang voor waren maakten geen enkele kans om de muur te passeren. Om de zoveel meter bevinden zich vierkante wachttorens waar ze fantastisch uitzicht hadden op de eventueel aankomende vijand. Vooral het uitzicht, het gevoel wat het met je doet en de bergen en bomen die in herfstkleuren zijn , maakten het onvergetelijk. Als afsluiting werden we nog afgezet bij een thee factory waar we allerlei thee hebben geproefd die overigens ook allemaal zorgen voor een langer leven! Jonard vroeg  voorzichtig of Chinezen überhaupt wel doodgaan met die theeën en professoren en vroeg zich af of dat wellicht de rede was dat er zoveel Chinezen zijn!!!!!! Veel humor hebben ze niet, dus het antwoord hebben we niet gekregen.

Eerst nu naar ons favorite restaurant van gisteravond en morgen beetje later op en lopen , lopen en lopen!

1. Petra:
    21 oktober 2014
    Bedankt voor jullie dagelijks leuke en gezellige verhalen.
    Het komt allemaal bekent voor en het is leuk om mee te maken.

Wij hebben inmiddels ons Telegraaf abonnement opgezegd.

Veel plezier.

Petra en Robbert