Via de Tamaki drive naar Whakatane

1 november 2014 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen om 08.30 in de RAV 4 gestapt en de "beroemde" Tamaki drive gaan rijden ten Oosten van Auckland. De rit is bekend vanwege de uitzichten op de baaien en de eilanden voor de kust en het is HET gebied waar de rijken en de beroemdheden wonen. We hadden het al snel gezien en zijn vervolgens richting Whakatane gereden omdat we daar morgenochtend met de boot vertrekken naar het vulkanische White Island.

Onderweg gestopt voor de lunch, maar het is vaak niet eenvoudig een leuke tent te vinden. NZ is zeer dun bevolkt, dus ook minder klandizie. Vaak kom je in een fastfood keten of een veredelde bakkerij waar niets gebakken wordt, maar een pasteitje lauw opgewarmd wordt. Niets voor ons, dus op goed geluk een wat beter uitziende tent ingegaan waar we veel locals zagen en het was een hit! Enorme mosselen en een juicy hamburger ( we hebben weer alles samen gedeeld zoals gewoonlijk) en daarna via de Pacific Road verder zuidwaarts gereden en gestopt bij Karangahake Reserve, een oude goudmijn, die met achterlating van veel spullen in een schitterend natuurgebied ligt met snelstromende beken, waar op forel gevist wordt en kajakken favoriet is. We zullen wat foto' s bijsluiten maar het geluid van het snel stromende water ontbreekt helaas dus dat moet je er maar bijdenken. De beplanting is zeer divers, de boomsoorten staan dwars door elkaar en alle kleuren groen zijn aanwezig. Het is nu voorjaar (20/24 C) en veel komt of staat in bloei. Een half uurtje een van de trails gewandeld en twee hangbruggen overgestoken.

Daarna op naar Te Puka, de kiwi hoofdstad van NZ en van de wereld. Daar zijn 2500 kiwi kwekerijen die onder de naam Zespri exporteren. Op een van deze plantages een rondleiding gehad en we weten nu precies hoe we onze tuin kiwi moeten behandelen om meer vruchten te krijgen volgend jaar. Leerzaam en leuk, zeker omdat ze ook notenbomen ( o.a. macadamia), citrus en avocado bomen hadden. Het is een vulkanisch gebied met voldoende regen en zon om alles zonder bewatering of kassen te laten groeien. Alles wat je daar in de grond stopt, schiet er uit.

Nu in Whatakane in ons hotelletje dat naast de touroperator voor White Island ligt. Heel comfortabel want we moeten ons morgenvroeg melden om eerst gasmaskers aangemeten te krijgen en instructie te ontvangen. Klinkt gevaarlijk dus benieuwd of er morgen überhaupt nog een  blog verschijnt!!

Zojuist een bijzondere eetervaring achter de rug! Op aanraden van de receptie naar een soort eetkroeg gegaan waar een bont en nogal onbehouwen gezelschap aanwezig was. Sommigen redelijk aangeschoten, niet echt de laatste kleding mode en vrouwen die wijdbeens en met open mond grote hoeveelheden eten naar binnen schoven en samen met de kerels enorme pinten bier verslonden. Maar het eten zag er goed uit en het was vol, want we hadden het laatste, nog niet afgeruimde, tafeltje. Na eerst genegeerd te zijn (kennelijk waren we van een onbekende planeet?!) nam een van de serveersters in het voorbij lopen af en toe een leeg flesje bier mee naar de bar als teken van goede wil. Soriet vond dat ik moest vragen of we ' mochten ' bestellen, maar ik vond dat nogal een open deur in een restaurant. Nam aan dat ze begrepen, dat we er niet alleen  voor de decoratie zaten. Maar op enig moment toch    maar zelf actie genomen. Wat bleek, je moest aan de bar bestellen en kreeg dan een nummer mee dat je op de tafel moest zetten en dan kwamen ze je eten later brengen. Wel direct afrekenen vooraf! Je weet maar nooit. Niemand was op het idee gekomen ons het systeem uit te leggen. Vonden ze niet nodig denken we, omdat zij van mening zijn dat het waarschijnlijk over de hele wereld zo werkt. Aangezien onze tafel inmiddels wel leeg, maar nog steeds ontzettend plakkerig was, is Sorita een doekje gaan vragen en heeft met wat sop professioneel onze tafel gelapt en gereed gemaakt voor het eten. Ze is echt multifunctioneel! Maar......het wachten werd beloond en we hebben prima gegeten en ons kostelijk geamuseerd met het publiek en het vermaak. Een lepeltje bij de koffie ontbrak, maar daarvoor draag ik een bril! Nu slapen en morgen varen.

1. Chaja:
    1 november 2014
    De volgende keer als jullie bij ons komen krijg je ook geen lepeltje bij de koffie (scheelt afwassen) !
    Goede reis verder !
    Liefs