White Island

2 november 2014 - Auckland, Nieuw-Zeeland

We hebben het overleefd! Wel gasmaskers nodig gehad!

WOW, wat een prachtige dag! Vanmorgen om half tien voor de deur van het hotel op de boot gestapt naar White Island, een werkend vulkanisch eiland. Na een uur varen, het was een prachtige zonnige dag, zagen we de witte rook boven het eiland al. En niet vanwege een nieuwe paus! Na een korte instructie over hoe ons te gedragen en wat te doen, zijn we overgestapt in een Zodiac en aan land gezet op White Island, uiteraard onder begeleiding van deskundige , enthousiaste jongens. Het is echt zo mooi om zo,n vulkaan te zien werken, de kokende modderpoelen, de enorme krater waar de rook uitkomt, maar vooral het prachtig gekleurde maanlandschap, het maakt je werkelijk stil en klein! We hebben er uiteraard uitleg gekregen over de laatste uitbarsting en het soort gesteente bekeken en het verschil gevoeld en geproefd van de waterstroompjes

( er is iets misgegaan in het verzenden zodat jullie maar de helft hebben ontvangen en ik overnieuw ga schrijven ) Het verhaal was nl nog niet af!! Op het eiland heeft een tiental jaren een sulfaatfabriek gestaan die er uiteindelijk achter kwam dat de kwaliteit niet goed was en er geen winst gemaakt werd. Ze hebben zich failliet laten gaan en hebben de boel de boel gelaten met als resultaat dat de spullen, weliswaar aangetast door de tijd, er nog staan en dat is een bizar gezicht. Na weer aan boord te zijn gebracht door de Zodiac zijn we teruggevaren en rond half vier de auto ingestapt op weg naar Rotorua, een plaats ruim een uur rijden van White Island waar in het hele stadje de stoom uit de putten komt en hier en daar zie je de rook zo uit de grond te voorschijn komen. Heerlijk gegeten in een restaurant dat met een kabelbaan te bereiken is en een prachtig uitzicht biedt op de stad met haar werkende geisers . Morgen maar proberen het (teveel) aan eten eruit te lopen.