Armacao dos Buzios, at sea en de Quest keuken toer.

4 maart 2017

Gisterenochtend geankerd voor de de kust van Armacao dos Buzios, een klein stukje noordelijk van Rio. Een heel klein, maar pittoresk badplaatsje met 16 stranden geliefd bij Argentijnen en Brazilianen. Bekendheid kreeg het door Brigitte Bardot, die in haar hoogtijdagen hier vaak kwam. Eerst met de tender naar de pier en toen direct aan boord van een klaar liggende schoener. Na eerst wat stranden en de kust gezien te hebben vanuit zee een korte stop om te zwemmen en te snorkelen voor de liefhebbers. Wij besloten nog even te wachten en van het mooie uitzicht op de kust te genieten. Bij de volgende stop zijn we wel gaan zwemmen en het water was ca 22 graden. Lekker fris, maar niet te koud. We hadden trouwens prachtig weer met ca 27 graden en een lekker briesje. Wat gesnorkeld maar niet veel te zien alhoewel er een kleine schildpad rondom het schip zwom. Weer aan boord een lokale cocktail die erg op een Margherita  lijkt en ook erg verfrissend is. Er is een Nederlands paar aan boord uit Sprang Capelle en samen met hen en een Belgisch paar gezellig gepraat. En met een Zuid Afrikaans paar wijnervaringen uitgewisseld. Toen we naar het volgende strandje zouden gaan, duurde het vertrek opvallend lang. Na een half uur de mededeling dat de morse, die de motor voor- of achteruit moet laten gaan kapot was. Gelukkig lagen we stevig voor anker en hadden ze inmiddels het vaste land gebeld voor een vervangend schip. Dus nog maar een drankje. En er verscheen een bootje, maar dat was erg klein. Toen het dichterbij kwam bleek het dan ook niet het vervangend vervoer te zijn, maar een ' barbecue bootje ' met 2 vrolijke Brazilianen die worst, vlees sticks en gegrilde kaas gingen verkopen. Gezien de temperaturen en het feit dat bij hen elke vorm van koeling ontbrak. lieten wij verstek gaan.

Overgestapt op de nieuwe schoener waar de muziek hard aan stond en er nog meer drank voorradig bleek te zijn. Vanwege het (gezellige!) oponthoud direct terug naar de pier, maar dat ging niet zomaar. Eerst moesten we terug omdat er een zwemvest overboord was gegaan?!?, toen voer hij door een los drijvend stuk touw, maar dat kwam net niet in de schroef en toen ..........hadden we met dit schip ook pech. Eerst checkten ze de electronica met een reuzen tang en schroevendraaier en toen dat ook niet hielp, ging het luik naar de motor open en verdween een van de gasten in het donkere gat. Maar het hielp en we hadden nog tijd over om even een espresso in het dorpje te drinken en de winkeltjes te bekijken. De Europeanen vonden het Braziliaanse boot gestuntel heel vermakelijk maar een aantal Amerikanen waren flink over de zeik. Die hebben kennelijk geklaagd, want toen we na de lunch terugkwamen in onze hut lag daar al een prachtige (maar wat ons betreft dus overbodige) excuus brief en 25% korting. Op zijn Amerikaans dus.

Gisterenmiddag en vandaag een zeedag met hetzelfde heerlijke weer en dito briesje. Vanmorgen op het rustige voordek bij onze hut wat gelezen, Soriet weer een wasje gedraaid en na de lunch een rondleiding door de keuken. Heel indrukwekkend! Zo ontzettend georganiseerd en schoon. Na elke maaltijd wordt het frituurvet verschoont en ook de hele roestvrijstalen keuken grondig gereinigd. Al het eten in elk stadium apart gestikkerd zodat ze precies weten dat het fris uit de koeling komt. Alles wordt van scratch af aan zelf bereid. Geen poedertjes of andere hulpmiddelen en de bakkerij/patisserie werkt 24/7 in shifts. Je kan immers ook 24/7 roomservice maaltijden bestellen als de restaurant tijden tussen 06.00 uur en 22.00 uur je niet schikken. Elke maaltijd wordt pas bereid als de gast in het restaurant aan de ober zijn keus doorgeeft. Wat een  precisie en logistiek. En hard werken.

Nu even in de hut. Rondom het schip en rakelings langs ons balcon grote vogels, die op de thermiek met het schip mee zweven. Ze klapwieken niet of nauwelijks. Door de golven komen er waarschijnlijk vissen naar boven, want af en toe vouwen ze hun vleugels samen en schieten dan als een duikboot diep het water in. Heel boeiend om te volgen. Voor vanavond waren we uitgenodigd aan de tafel van de bridge instructeur, maar dat hebben we afgebeld.

Morgen aan land in Salvador da Bahia, waar we weer een excursie geboekt hebben om de omgeving te verkennen.

1. Chaja:
    4 maart 2017
    Zo te lezen genieten jullie van iedere minuut ! Hier alles goed; gaan morgen naar Robbert en Petra. Liefs van ons beiden voor jullie 2