Atherton Tableland

29 november 2014 - Cairns, Australië

Na een heel gezellig en erg mooi verblijf in Mission Beach hebben we gistermorgen onze reis voortgezet via Atherton Tableland naar Cairns. Een erg mooie route, westelijk landinwaarts door een zeer gevarieerd landschap. De eerste stop was "Tchupala Falls", midden in het regenwoud na een stukje lopen kom je uit bij een mooie waterval, een oase van rust waar je het water hoort kletteren en de vogels hoort kwetteren, weer zo,n plek waar je stil wordt van de schoonheid van de natuur!  De rit door Atherton Tableland is de ene waterval na de andere elk met zijn specifieke kenmerken en bijzondere ligging in het regenwoud. Na de eerste waterval te hebben bewonderd zijn we gestopt in het dorpje Mungalli Creek, hier bevindt zich een ambachtelijke kaasmakerij dus dat moesten we wel even zien! Tja.... wat zal ik ervan zeggen, heel klein, heel schattig, een paar soorten kaas waaronder eigenlijk maar twee harde kazen en de rest dip kazen, zijn ze hier gek mee! Natuurlijk ook hier weer allerlei bij producten, maar al met al sta je in een paar minuten weer buiten. Wel een stukje Cheddar gekocht die erg lekker is. Bij Milaa Milaa ook weer zo,n watergordijn gezien en daar is het bijzondere dat je er een duik kan nemen in het glasheldere water. Omdat het zaterdag was, waren er ook inderdaad families die er heerlijk poedelden in het water en lunchten te midden van de natuur, hoe ontspannend kan het zijn! De volgende stop was Malanda de veeteelt stad die een groot deel van Noord Queensland voorziet van melk. We wilden er lunchen omdat in onze gids stond dat er oud hotel zou staan uit 1911 met een bijzondere uitstraling. Wij konden het hele hotel in dat dorp niet vinden en onze Garmin vertelde ons dat we nog zo,n 11 kilometer te gaan hadden, de verwarring was alom, maar 1-0 voor Garmin, zij had gelijk en niet onze gids, het hotel bleek in het volgende dorp te liggen. Dus volgden we Garmin en kwamen uit in Yungaburra en daar staat " het Lake Eacham Hotel " jullie zien het op de foto, wat een zielige vertoning en wat jammer dat ze er niets aan doen om er wat van te maken. Een taart van een mens die met werkschoenen uit een vertrek komt met een poetsdoek of zo iets in haar hand en passant iets uitkraamt van " hello how are you today" en doorgaat met haar dagelijkse besognes. Kortom, Jonas heeft wat foto,s genomen en weg waren we naar een ander gezellig eet cafe waar we wat gegeten hebben. Het was zo wie zo de pagina in onze gids die de kluts kwijt was, want in Yungaburra zou elke vierde zaterdag van de maand een ambachtelijke markt zijn. Ook die konden we niet ontdekken en het bleek bij navraag de derde zaterdag van de maand te zijn! Jammer, maar het was al wonderlijk dat tot dan toe alles klopte wat we lazen en wilden bezoeken. Dus op naar de laatste bezienswaardigheid van de rit en dat was de 500 jaar oude Cathedral Fig in de Wet Tropics World Heritage Site. In de boom, even hoog als een flat met twaalf verdiepingen en met een omtrek van 43 meter, leven vogels, reptielen, boomkangoeroes, suikereenhoorns en opossums. Werkelijk ongelooflijk als je ziet hoe de wortels zich om de boom kronkelen en als het ware de stut vormen om de boom overeind te houden, ik hoop dat de foto,s een goed beeld geven van de enorme omvang. Na de meeste bijzonderheden te hebben gezien zijn we doorgereden naar Cairns waar we een appartement hadden geboekt om onze laatste dagen in Australie hier in Cairns en omgeving door te brengen. Gisteravond in het appartement gegeten en moe maar voldaan de dag afgesloten.

1. Ton en Petra:
    30 november 2014
    Mooi verslag weer! Nog veel plezier tijdens de laatste dagen in Australie.