Reis van Rockport naar Mission Beach

28 november 2014 - Mission Beach, Australië

Gistermorgen fris en fruitig de auto ingestapt en onze tocht verder ingezet richting Cairns. Onderweg weer genoten van de mooie natuur, helaas geen ( levende ) kangoeroes gezien, maar wel de nodige aangereden langs de wegen zien liggen. Ondanks de snelheids beperkingen en waarschuwingen gebeuren er veel aanrijdingen met dieren en met name met kangoeroes die vooral s'nachts de weg over gaan en dan gegrepen worden. Als je zoals wij doen de high way rijden langs de oostkust lijkt het wel alsof er oneindig veel suikerriet plantages zijn afgewisseld met fruit bomen er komt werkelijk geen einde aan. We vonden weer zo,n leuk lokaal tentje waar we wat gegeten hebben en zijn weer verder gegaan. De dorpjes onderweg stellen echt niet veel voor en hebben zelfs iets triests over zich. Ik denk dat dat voornamelijk komt doordat architectuur totaal ontbreekt. Geen echte geveltjes bij de panden, meer een soort plaat van hout, plastic of beton, wat reclame erop en dat is het dan. Vervolgens kennen ze zo te zien het bestaan van etaleurs niet, het wordt maar een beetje neergelegd in de etalages en ziet er niet uit. Even voor de goede orde ik beschrijf hier de dorpen en plaatsjes en niet de grote steden. Sydney was zoals beschreven een mooie stad en over Brisbane kunnen we niet veel zeggen daarvoor hebben we er te weinig van gezien. Maar tussen Brisbane en de afgelegde kilometers zit dus verder echt niets wat charmant of bezienswaardig is. Kortom mooie natuur gezien gisteren en neergestreken in Bowen, waar we een leuk chaletje hebben gevonden voor de nacht. Op vijftig meter afstand was een restaurant dat aanbevolen werd dus lekker de auto niet meer nodig gehad! Grappige tent waar we binnen kwamen in het cafe gedeelte en waar de barkeeper ons vriendelijk antwoordde dat het restaurant aan de andere kant was. Wij dus naar buiten en twee meter verderop er weer in en daar stond dezelfde knul en wees ons naar een van de tafels. Jonard dus bijdehand als hij is vragen aan de man of het zijn tweelingbroer was die in het bargedeelte stond, maar dat kwartje viel niet echt, " no it was me"! Alsof wij uit de schutting gezaagd zijn!! Je neemt je menukaart mee naar je tafeltje en moet dan terug naar de bar om daar te bestellen. Jonard ernaar toe maar werd door dezelfde knul naar een aparte balie verwezen en daar verscheen geloof het of niet weer dezelfde knul, waarop Jonard vroeg of hij nou de eerste of de tweede broer was! Enfin wij lachen en hij vond het ook wel wat!!! Het eten was prima en het was weer een belevenis! Er hingen wel vijf mega schermen aan de wanden met daarop voor elk wat wils voor de gasten. De paarden races, ( gokken is zeer geliefd er stonden kaartjes op elke tafel met pennen zodat je kon inzetten op je "winnende" paard), sportprogramma, een soap serie, muziek clips, de rest heb ik niet gezien en dat allemaal op decibel zeer luid! Je gaat daar zitten waar je het scherm wilt zien, eten kent buiten de paar grote steden geen enkele cultuur.

Vanmorgen met weer prachtig weer vertrokken. Terwijl in Brisbane er vreselijk veel regen en hagel is gevallen en veel schade heeft aangericht, we zagen het zelfs in de Telegraaf staan. Om elf uur gestopt omdat we een leuk tentje zagen en ons afvroegen wat ze nou precies verkochten. Zo'n super wit winkeltje met van die felgekleurde taartjes en een wand met allemaal spulletjes voor een kinderfeestje! Maar ook een leuke sandwich kaart en ECHTE koffie! Dus een kop koffie besteld en sandwich gedeeld en weer met verslagenheid gekeken naar het publiek dat binnen kwam, overvette moeders met veel te dikke kinderen die vervolgens aan de zoetigheden beginnen, het is bijna crimineel dat je je kinderen zo dik laat worden! Ze waarschuwen je hier echt voor van alles en nog wat, maar aan de gevolgen van overgewicht hebben ze nog niet nagedacht, denk ik.

Een paar uurtjes later zagen we de aankondiging van fruitverkoop en we hadden al gezien dat er heel veel verschillende fruitbomen stonden, dus maar even gestopt om te kijken. Het was weer zo'n lucky shot want ze maakten van hun fruit vers ijs en jams. Bovendien verkochten ze eenvoudige maar smaakvolle lunch hapjes. Terwijl we wat overlegde met elkaar, sprak de dame in de winkel ons in het Nederlands aan. Zij was acht jaar geleden naar Australië  gegaan om de winters te ontlopen en was in Perth beland aan de westkust, een plaats die zij het einde vond maar die nog winters kende en dat viel toch nog tegen, dus verhuisde ze naar de oostkust en daar bleef ze en gaat ze niet meer weg! Wat een verhaal maak ik ervan of dat het jullie een zorg zal zijn wat een onbekende deerne uit NL in Australië doet belanden! Sorry! Maar..... Lekker ijsje gegeten van vers fruit, kan niet anders dan gezond zijn. We zij om vier uur gestopt in Mission Beach en hebben een heel leuk hotel aan het strand, lekkere wandeling gemaakt en heerlijk gegeten! Foto,s komen morgen want we hadden het toestel tijdens de wandeling niet bij ons. Dit verhaal is via de telefoon geschreven dus ik heb nu vierkante ogen, maar we konden de laptop niet in via wifi! Morgen een hele mooie dag door het regenwoud naar Cairns.

1. Ton en Petra:
    28 november 2014
    Lachen dat verhaal over die ober en al zijn tweelingbroers. Het lijkt Bartech Europe (=Ton) wel. Groetjes en een fijne dag morgen!