Gold Coast en Sunny Coast

19 november 2014 - Hervey Bay, Australië

Gistermorgen van Ballina via de Gold Coast naar Brisbane gereden en de stad een beetje doorgereden en geluncht. Er was een tropische regenbui en we hadden besloten om in Brisbane verder niets te bekijken. Een doorsnee stad met 2 miljoen inwoners en dat na Sydney niet echt iets toe te voegen heeft. Bovendien hadden we nu eenmaal besloten om 5 nachten in Hervey,s Bay te blijven en het rustig aan te doen en de weg daar naar toe zou nog de nodige uren in beslag nemen. Wat we toen nog niet wisten is dat we op de snelweg ( het enige echt goede stuk waar je op kan schieten ) ineens stil stonden en ambulances, politie wagens, brandweer, met loeiende sirenes hun weg door de inmiddels stil staande file probeerden voort te zetten. Wij nog grapjes maken over het feit dat het Zuid Afrika wel leek omdat ze daar ook met man en macht uitrukken voor een simpele aanrijding, maar hier bleek het anders te liggen, helaas! Wij moesten de snelweg af en hebben heel lang erover gedaan om weer een stuk verder erop te komen. Inmiddels hoorden we op de radio dat er een ernstig ongeval had plaatsgevonden. Zo zie je maar weer dat je af en toe een engeltje nodig hebt.

We zijn in Yandina gestopt om de Gember fabriek daar te bezoeken, we hadden in ons boek gelezen  dat die daar zat en bijzondere gember maakte. De Gember plant komt oorspronkelijk voor in China en India. Vandaar uit zijn planten over vele delen van de wereld verspreid en zo oa rond 1900 op een boerderij iets ten noorden van Brisbane terecht gekomen. De vele regen en de vochtigheids graad bleek een fantastische omstandigheid te zijn voor de gemberplant en er kwamen al snel gemberplantages in de streek. Vandaag de dag is het een heel belangrijk export product van uitstekende kwaliteit. We hebben een rondleiding gehad door de fabriek en op het eind heerlijke hapjes gegeten met......"goed geraden" ...Gember. Heerlijke combinaties en een gembersmaak die zo anders is als hij zo vers gegeten wordt! Ook nog even snel naar de overkant gegaan waar de Macademia fabriek staat en uiteraard wat noten gekocht. Langs de wegen zie je afwisselend Macademia bomen, gember planten, bananen bomen, lychees, suikerriet, leuk hoor om dat zo te zien groeien, toch weer wat anders dan uien, aardappelen en kool! Grapje hoor, want ik ben de kersen, peren en pruimen bomen niet vergeten!!!

Uiteindelijk zijn we, met wat buien tussen door, rond half zeven gestopt omdat we een grote supermarkt zagen en boodschappen hebben gedaan om vervolgens het laatste half uurtje te rijden. Vervolgens ingecheckt in Hervey,s Bay in ons nieuwe onderkomen voor vijf nachten. Een enorm appartement van 100 vierkante meter met alles erop en eraan. Dit soort Serviced Apartments vind je hier veel, hadden we ook in Sydney. Nu even geen restaurants en lekker brood gekocht met beleg en vooral groenten. Daar mankeert het aan in restaurants en ongemerkt eet je dan vlees, vlees en vlees en natuurlijk vis! Vanmorgen rustig opgestart en na de koffie de pier opgelopen en de omgeving verkend. We zijn onder meer even gaan kijken waar we ons moeten melden als we naar Lady Elliot vliegen om te gaan duiken. Het vliegveldje ligt hier een paar kilometer verder op en we hoeven maar 20 minuten van te voren ons te melden. Nog wel even bellen morgen om er zeker van te zijn dat we onze spullen kunnen opslaan in een locker, er mag nl maar 10 kilo bagage mee. Vanmiddag weer tropische buien gehad maar de temperatuur blijft net onder de 30 graden, dus warm zat. Komende dagen even lekker relaxen om fit te zijn voor onze duiken.

1. Debbie en Ruud:
    19 november 2014
    Fantastisch al die verhalen, jullie kunnen wel reisgidsen gaan uitgeven, elke keer weer leuk om een nieuw verhaal te lezen!
    Liefs Debbie en Ruud