Hunter Valley en de rit naar de Gold Coast

17 november 2014 - Ballina, Australië

Gistermorgen bijtijds de auto ingestapt en de route richting Hunter Valley gereden. Toen we Scone uitreden, waren we al snel bij een kaasmakerij, hele leuke winkel met mooie kazen en aanverwante artikelen. Even rondgekeken, maar we kunnen verder toch niets meenemen dus is het bij kijken gebleven. Na een tijdje te hebben doorgereden kwamen we aan bij een prachtige olijven winkel, er zijn veel olijfgaarden in de regio. Wat een prachtige en ontzettend lekkere olijfolie en balsamico,s hadden ze daar, ik had graag wat meegenomen, maar dat kan nou eenmaal niet. Vervolgens onze rit voortgezet en hier en daar wat korte stops gemaakt om niets te missen en uiteindelijk Hunter Valley ingereden. Het is een groot gebied, maar de wijnhuizen liggen ver uit elkaar. Je rijdt een dorpje binnen en daar zitten er dan een aantal en dan moet je weer een eind rijden om in het volgende dorp weer wat wijnhuizen te zien. We hebben er een paar mooie aangetroffen die eruit sprongen, maar mensen wat een prijzen!! Het begint bij zo,n €25,= voor de goedkoopste flessen, wat zijn we toch ongelooflijk verwend met de prachtige wijnen van Zuid Afrika. Over het algemeen hebben (op een paar uitzonderingen na) de wijnhuizen geen uitstraling ook geen restaurant erbij en gaat het alleen om wat proeven en kopen. Aangezien je hier geen druppel alcohol mag ophebben als je achter het stuur gaat is het bij kijken gebleven. We waren op zoek naar een wijnhuis waar we een glas konden proeven met een mooie lunch erbij. Dat konden we op onze buik schrijven, het meeste waar we uitstapten en van buiten wat leek waren vreetschuren ( sorry!!) en dat was helemaal niet waar we naar op zoek waren! We moesten dus ter plekke beslissen wat te doen. Of er blijven hangen en s,avonds bij een van de weinige wijnhuizen die een diner serveerden eten en in de buurt blijven slapen, of het maar vergeten en ergens een lunch pakken en doorrijden. We besloten uiteindelijk voor het laatste. We zijn gaan rijden tot ongeveer half zes en vonden een hotel in Taree. De afstanden zijn gigantisch en de max. snelheid is 100km en met de vele wegwerkzaamheden ben je dus zo uren verder. Onderweg is en blijft het erg mooi, de afwisselende landschappen trekken aan je voorbij en af en toe een kangoeroe langs de weg maakt alles goed. Vanmorgen vanuit Taree richting Brisbane gereden, we zouden wel zien hoever we zouden komen. Amper in de auto zagen we een bord dat er een Fok programma was voor Koala beren dus zijn we gestopt want daar wilden we meer over weten omdat we al een en ander gezien hadden over het feit dat de Koala bijna uitgestorven was en ze hier bezig waren om dat te voorkomen. We hebben de Koala,s gezien, wat een mooie beestjes zijn het toch, zo koddig, maar wat een luilakken!!! Ze slapen zo,n 20 tot 22 uur per etmaal, dus veel tijd blijft er niet over voor ze. Je vindt ze amper terug in de bomen waar ze zich verschuilen. Eten doen ze eigenlijk maar van een paar soorten eucalyptus bomen, dus ze zijn nogal kritisch! Enfin, we weten er weer meer vanaf. Inmiddels is de Koala van het Noorden weer naar het Zuiden teruggebracht en groeit de populatie weer. Wat heel erg leuk was is dat er kangoeroes los rond liepen die nieuwsgierig kwamen kijken en die we van heel dichtbij konden fotograferen en wat mais mochten geven. Er waren erbij met kleintjes in hun buidel die af en toe eruit en er weer insprongen, wonderlijk hoe makkelijk en veilig dat gaat. Ze zijn erg mooi om te zien, prachtige ogen en vacht en heel zachtaardig. We hebben er onderweg ook de nodige gezien, helaas ook kangoeroes die de oversteek niet gered hebben en langs de weg liggen. De borden langs de wegen geven aan waar je op moet letten, maar dat loopt zo te zien nogal eens verkeerd af. De Koala,s hebben we helaas niet vanuit de auto gezien, die zijn heel moeilijk te spotten en slapen zoals gezegd bijna altijd. We hebben inmiddels heerlijk gegeten nadat we rond half zes ingecheckt hebben in een hotel in Ballina. Morgen rijden we via Brisbane door naar Hervey, s Bay waar we vijf dagen geboekt hebben en vandaar uit tochten gaan maken.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade