Kaikoura, walvis spotten

9 november 2014 - Kaikoura - Dolphin Encounter, Nieuw-Zeeland

Gisteren na wat boodschappen te hebben gedaan voor de lunch, we hadden zin in gewoon brood met beleg en even niet het eten van een restaurant, zijn we naar de boot gegaan die walvissen zou gaan spotten. Dames let op!!! Het gaat hier om de " Sperm Whale " , het soort dat het meest voorkomt in Nieuw Zeeland. En voor Tom en Petra ter geruststelling, Sperm Whales zijn jagers, maar hebben een keelgat ter grootte van een tennisbal, dus Jonas in de walvis gaat bij deze soort niet op! In tegenstelling dus tot bijna alle andere soorten walvissen eet de Sperm walvis het liefst vis en schelpdieren etc.

Na een uitvoerige uitleg over de veiligheidsmaatregelen en wat ons te wachten stond zijn we aan boord gegaan! Het zonnetje scheen maar ondanks dat was het behoorlijk fris in verband met de koude wind. Na drie kwartier op het water in een zeer comfortabele boot en wederom hele mooie uitzichten op de besneeuwde bergen en de prachtige oeverlijn was het zover! Een grote Sperm Whale lag voor onze neus rustig in het water te dobberen en dat duurde zo,n twintig minuten voordat hij onderdook en spoot en tenslotte met zijn staart zwaaide alsof hij dag zei. Daarna was het afgelopen met de pret want ze blijven zo,n 40 minuten onder water voordat ze weer boven komen. Het is de enige die we gezien hebben, maar toch!!! Gisteravond weer naar het restaurant gegaan van de avond ervoor, dat was goed bevallen en betaalbaar en verder is er niet echt veel. Ja, een Thai, maar daar komen we nog en een chinees dat hebben we voldoende gegeten en een Italiaan, nou vinden we dat ook niet echt op zijn plaats hier, dus werd het de populaire pub van Kaikoura. Propvol en een wachttijd van 50 minuten!!!! Het systeem is echt te gek voor woorden, je gaat naar de bar, haalt de menukaart op en maakt ruimte voor de andere. Je kiest uit wat je eten en drinken wilt en gaat weer naar de bar om te bestellen en te betalen. Vervolgens krijg je een nummer op steel mee en zoek je een tafel, als je mazzel hebt kun je zitten, maar wij hebben een tijdje gestaan met glas en nummer in de hand en maar loeren of er een tafel vrij komt. Uiteindelijk lukt dat natuurlijk want door dit zotte systeem, dat echt overal hetzelfde is, drinkt men weinig en een dessert zie je bijna niemand bestellen, ondanks dat het op de kaart staat. Om nou weer naar de bar te gaan en je dessert te bestellen en af te rekenen ligt niet zo voor de hand en om het meteen te doen is niets voor ons, want dan weet ik nog niet waar ik zin in heb. Nu ik toch over eten schrijf nog even het volgende. De mensen zijn hier bijna allemaal dik, echt te dik. Dat komt door de eetgewoonte hier, veel vlees, aardappelen op vele manieren bereid, fast food etc. Groenten daar doen ze in restaurants niet aan, in de winkels zie je dat wel , zelfs prachtige groente en fruit.

Dit was gisteren nu naar vandaag in een nieuw verhaal!

1. Chaja:
    9 november 2014