Wairau Valley

7 november 2014 - Kaikoura - Dolphin Encounter, Nieuw-Zeeland

Goed geslapen op de mosselen! Rustig opgestaan en in een lekker zonnetje wat administratie gedaan. Het (zakelijk) leven gaat immers gewoon door! Prachtig heldere dag en als je uit de koude wind blijft is de zon al krachtig. Rond 10 uur naar Blenheim gereden, het centrum van Wairau Valley, het oudste wijngebied van NZ. Grappig dorpje met een centrum functie voor de wijnboeren uit de omgeving. Even rustig rondgelopen en de plaatselijke markt voor planten stekjes bekeken. Ook verkochten ze daar nog huisgebroddelde borduursels en haakstukjes. Voor jullie allemaal een gehaakte pannenlap en een mutsje gekocht als souvenir. Toen maar meteen aan de lunch en koffie. Daarna, dit keer (en terecht) met minder verwachtingen door het wijngebied gereden en inderdaad was het dezelfde ervaring als in Hawkeys Bay: grote boerderijen met de klemtoon op boerderijen. Niet de glamour van de grootse wijnhuizen in ZA, eerder wijnfabrieken. Aangezien je hier in het verkeer geen druppel mag drinken, hadden we het snel gezien en besloten we onze tocht naar Kaikoura voort te zetten door weer een prachtige natuur. Het Zuider Eiland is veel groter dan het Noorder Eiland, maar in totaal wonen er minder dan 1 mio mensen. Plenty ruimte en rust dus. Het grootste deel reden we langs een groene zee met veel kleurschakeringen aan de linkerkant en hoge bergen, sommigen nog echt bedekt met sneeuw, aan de rechterkant. Wat een contrast!

We hebben slechts een kleine 200 km afgelegd, maar je hebt toch al snel 3 a 4 uur rijden nodig over de 2 baanswegen met de nodige wegwerkzaamheden.

Om ca 16.00 uur ingecheckt in het gisteren per internet geboekte hotel en dat ziet er prima uit. Aan zee met uitzicht op de baai en 5 minuten lopen van het centrum. Kaikoura staat bekend om zijn crayfish en watersport activiteiten. Er zijn albatrossen, zeehonden, dolfijnen en walvissen. Natuurlijk willen we die zien en voor morgen hebben we een boot geboekt om ze te spotten. Zeer benieuwd wat we gaan tegen komen. Altijd imposant die kolossen van dichtbij te zien en hopelijk lukt het. Ook kan je hier met dolfijnen zwemmen. Ze zijn niet in een bassin maar zwemmen op volle zee! Dat leek ons eveneens een belevenis, dus ook geboekt, maar dan voor overmorgen. Wel heel koud in zee, we krijgen een wetsuit dus maar kort lijden en voor een heel goed doel. Zoals jullie begrijpen, hebben we dus besloten nog een nachtje hier te blijven en gelukkig kon het hotel regelen dat we dezelfde kamer houden. Wel zo rustig. Inmiddels ons hotel voor maandag 10 november in Christchurch aangeschreven om te kijken of ze ons ook de 9e kunnen herbergen, want dan kunnen we na het dofijn avontuur daar direct naar toe rijden en maandag Christchurch verkennen. Dinsdag vertrekken we alweer uit NZ op weg naar Sydney. De tijd vliegt, maar we hebben al zoveel gezien en meegemaakt, dat het lijkt alsof we al heel lang op reis zijn. China is zo ver weg! Maar zeker niet uit onze gedachten.

Net gedineerd en nu weer terug in ons hotel en kijken vol verwachting uit naar de walvissen, maar daarover morgen meer.

1. Tarek:
    7 november 2014
    Eindelijk!!! een gehaakte pannenlap!! haha
  2. Chaja:
    7 november 2014
    Ook ik ben zeer blij met de pannenlap en mutsje ! Dank jullie wel !
    Liefs
  3. Ton en Petra:
    8 november 2014
    Sorita, let je wel extra goed op Jonas? Walvissen zijn dol op Jonassen ;-)