Napier en Hawkey,s Bay

5 november 2014 - Wellington (ferry), Nieuw-Zeeland

Gisteren hebben we Napier en het wijngebied Hawkey,s Bay verkend. Napier is een mooie  stad aan de Grote Oceaan en een monument voor de aardbeving en grote brand van 1931. De wederopbouw is volgens aardbeving bestendige normen in Art Deco stijl gebeurd en geeft het stadje een vriendelijke uitstraling. Je bent er verder zo doorheen gelopen en we zijn dan ook al snel naar Hawkey,s Bay gereden omdat we dachten daar het nodige interessants te zien en te proeven. Hawkey,s Bay is HET wijngebied en fruit walhalla van het Noorder eiland. We realiseerden ons uiteraard dat het nog het fruitseizoen nog de druivenoogst tijd was ! Qua fruit is het een ongelooflijk rijk gebied met echt alle soorten fruit die je maar bedenken kan. Het leuke is dat zowel appels, peren als ook citrusfruit, kiwi,s etc. allemaal weelderig groeit. Onze verwachtingen over het wijngebied waren wellicht te hoog gespannen, het zijn geen spectaculaire wijnhuizen en het heeft niet de allure van de Zuid Afrikaanse wijnhuizen met zijn proeverijen en restaurants etc. Eigenlijk zijn er alleen een paar goede Sauvignon Blancs, de rest is van mindere kwaliteit en erg duur. Dat geldt overigens voor alles in Nieuw Zeeland, je moet een goed gevulde portemonnaie meebrengen als je hier goed wilt leven. Tussen de middag kwamen we via ons wijnboekje terecht bij een leuk restaurant annex hotel en wilde daar wat lunchen. Jonard is naar binnen gelopen omdat het er zo stil uitzag en twijfelde of ze wel een lunch zouden serveren. Dat deden ze, alhoewel ze niet op bezoekers gerekend hadden!! De chef zou een plateau klaarmaken met lokale lekkernijen, of dat OK was voor ons!!?? Dat zagen we uiteraard wel zitten en hebben koninklijk gezeten met een heerlijk glas Sauvignon Blanc en een plankje met veel lekkers erop en wat toast. Het meisje dat bediende vertelde dat de eigenaren Japans waren en als hobby het restaurant/hotel gekocht hadden, ze zouden de dag erna komen en daar waren ze druk mee. Alles moest natuurlijk tip top eruit zien! Na een lekkere lunch nog wat rondgereden om te kijken of we niets over het hoofd hadden gezien en toen terug naar het hotel om wat te relaxen. S,avonds weer terug want we hadden geboekt bij een restaurant dat aanbevolen werd in een blad dat we in NL hadden gelezen en dat ook in een gids stond in Napier. Het zag er veelbelovend uit en was kwalitatief ook zo, maar het duurde zo lang voor we wat kregen dat het beschamend was! Jonard dacht dat ze zijn lam niet konden vangen!
Vanmorgen naar Wellington gereden zo,n 390 km naar het zuiden. Wellington is de hoofdstad van Nieuw Zeeland en een bruisende stad met universiteit en dat merk je meteen. Veel jonge mensen wat het gezellig en levendig maakt. Onderweg eigenlijk hetzelfde beeld als eerder beschreven, erg mooie landschappen, veel heuvels met schapen, lammetjes en koeien en groen, zo mooi groen! Veel watertjes en een prachtige bergpas, kortom zoals je Nieuw Zeeland in gedachten hebt als je erover leest of hoort. Vanavond in een enige tent gegeten aan het water met heel veel gezellige drukte en lekker eten. Nu vroeg naar bed want morgen is het om zes uur opstaan om ons om zeven uur te melden bij de Ferry. Auto inleveren en op de boot om de straat van Cook over te steken en nieuwe auto in ontvangst te nemen en dan het Zuider Eiland te verkennen.