Shanghai 2 dagen verblijf

26 oktober 2014 - Shanghai, China

Gisteren en vandaag met een privé gids en chauffeur Shanghai verkend. Wat een moderne en bruisende stad. Gisteren alle highlights gedaan. Begonnen in het finaniele centrum, dat ze pas 20 jaar geleden zijn gaan ontwikkelen. Voorheen was het platteland, maar nu is het de bekende en mooie skyline die je altijd op de films en foto,s ziet. Hoge en mooie gebouwen, ontworpen door internationale architecten. We zijn gestart met een bezoek aan het nu hoogste gebouw van Shanghai (China) op de 96 ste verdieping. De lift brengt je met 8m per sec. in een keer omhoog. Wel een aanslag op je oren maar wat een uitzicht! Omdat de omringende gebouwen ook heel hoog zijn lijkt het overigens minder hoog. Maar je ziet de Yang Tze (centrale rivier door de stad) prachtig kronkelen en naast je verrijst het nieuwe gebouw dat 126 verdiepingen gaat tellen en is gedraaid om zichzelf, om de langs gaande wind omhoog te laten cirkelen, anders wiebelt het gebouw teveel. Groot, groter, grootst en hoog, hoger hoogst is het devies in China op het ogenblik.

Daarna het China van ca 100 jaar geleden, de Bunt, bewonderd met koloniale Europese gebouwen, waar achter natuurlijk weer wolkenkrabbers oprijzen. Aansluitend de Engelse concessie van vroeger en daarna de Franse bezocht. Hier zie je een iets ouder deel, met soms wat Westerse trekjes. Wel heel leuke originele winkeltjes en dito markjes. Terrasjes met jonge mensen uit de hele wereld. Een wereldse aanblik die je overal aantreft in moderne hoofdsteden, maar zeer aangenaam en vaak toch net met een Chinese touch. De (inbegrepen) lunch weer echt Chinees.

De zeer "open" gids beantwoorde onze vragen eerlijk. Over de net verlaten 1 kind politiek, het verschil tussen jongens en meisjes, de trek naar de stad en over de communistische partij vroeger, tot voor kort en nu. Hij sprak steeds over ' het nieuwe China' , en het ' open gaan'  van China. Ook wel met humor en ironie!

We hebben veel geleerd over de gelijkheid in China en het communisme in het algemeen: iedereen is volkomen gelijk, alleen de een wat meer dan de ander. Iedereen verdient ca €1000 per maand, alleen krijgen sommigen een bescheiden bonus. Overheidsfunctionarissen en leiders van Staatsbedrijven soms bonussen van € 9000 per maand en meer. Bovendien eten ze ( soms 5 keer per dag) gratis, betalen ze geen huur, rijden een ( op kosten van de staat ) Audi A6 of A8, betalen vaak hun boodschappen niet en verdienen ze veel bij met steekpenningen. Ze parkeren hun auto overal, want aan het nummerbord zie je hun status en krijg je dus nooit een bon. Dat zijn de privileges als je de leider bent in een communistisch land dat gelijkheid centraal stelt. Afgekeken van Rusland, vertelde de gids. Ook hebben "deze gelijken'" een eigen ziekenhuis, vast met "gelijke zorg" ! Op onze vraag hoe dat nu allemaal te rijmen was, moest hij erg lachen.

Zelf maakten we ook zoiets mee met de taxi vanuit het Hyatt. Je moest in de rij staan en wachten op je beurt voor een vrije taxi. Toen kwamen een paar Duitsers (die zijn kennelijk ook gelijker dan de anderen) uit de lobby met een aparte bell boy, wat gesmoes met de taxi bell boy en de hotel bell boy en ja hoor........ direct in een vrijstaande taxi gepropt! Een paar jonge Chinezen achter ons in onze rij begonnen tegen de taxi boy te argumenteren, die volledig in beslag werd genomen. Ondertussen liep een Chinees vrouwtje zo uit de lobby naar een nieuwe vrije taxi en reed weg. Nu begon mijn geduld op te raken en ook ik praten met de jongen, met het effect dat zijn Engels nog beroerder leek te worden. Een nieuwe taxi arriveerde en hij maakte zich op om de Chineze jongens er snel in te frommelen, maar dat werd me toch teveel. Ik heb me snel op de achterbank gegooid en Soriet er snel naast. Knappe jongen, die er ons nog uitkrijgt! Daartoe werden in het inmiddels ontstane volksoproer wel de nodige pogingen gedaan. Ik rustig uitgelegd, dat wij ook heel gelijk zijn en dat het nu onze beurt was, maar dat hadden we toch echt verkeerd begrepen. In inmiddels weer goed Engels (een wereldwonder in minder dan 30 sec!!) legde de taxi boy uit dat er 2 rijen waren?!? Ik heb hem daarmee gefeliciteerd en gezegd dat ik prima zat. Inmiddels was onze chauffeur uitgestapt want die is natuurlijk afhankelijk van de taxi boy voor toekomstige ritten maar wij maakten duidelijk te blijven zitten. Na 5 minuten alleen in een taxi met draaiende motor voor het Hyatt te hebben gezeten op de achterbank ,met een starende rij Chinezen in de rij achter ons, stelde ik Soriet voor zelf te gaan rijden, maar gelukkig koos iedereen eieren voor zijn geld en bracht de chauffeur ons naar ons hotel. Hem een dikke fooi gegeven, waar ze hier niet aan gewend zijn en alles weer ok. Gekke Nederlanders.

Gister avond naar een echte Chinese acrobaten show geweest met Chinese bordjes, linten, parasols etc. Uitstekend. Hebben genoten van het nivo. Dat kunnen ze wel. Daarna snel naar bed, want we waren redelijk uitgeput.

Vandaag met dezelfde gids en chauffeur naar een dorpje gereden dat aan kanaaltjes gebouwd is aan de oever van een heel groot meer. Een soort Giethoorn en ook met een soort puntertjes. Meer een openlucht museum. Leuk om een indruk te krijgen van de oude huisjes die in schril contrast staan met het nieuwe China, maar veel te toeristisch. Van de oorspronkelijke 60.000 inwoners, zijn er nog maar 20.000 over en die leven volkomen van het toerisme. Het is ca anderhalf uur vanuit Shanghai en onderweg zie je rijstvelden en oude dorpjes. Wat een armoede en rommel. De townships in ZA zijn er villa wijken bij.

Nu terug in ons hotel en het blog bijwerken, douchen en zo eten om morgenochtend door te gaan naar Hongkong. Vliegen om 9.30 uur dus om 6.30 uur vertrek uit hotel dus op tijd naar bed.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Chaja:
    26 oktober 2014
    Geweldig dat verhaal van die taxi. Zie het helemaal voor me.
    Ik geniet van jullie verhalen. Veel plezier liefs en tot snel