Tweede dag Beijing

19 oktober 2014 - Beijing, China

Eerst nog even terugkomen op gisteravond en de Peking eend. Het was een geweldige ervaring! Het begon met het feit dat toen we arriveerden we op straat al werden teruggestuurd met de mededeling dat het volgeboekt was en dat ondanks onze dubbel check op de reservering. We gingen desondanks toch naar binnen en werden opgewacht door twee opgedofte jongedames die geen woord Engels spraken en onze reservering niet konden vinden. Omdat we ons niet weg lieten sturen liepen ze met ons naar de eerste verdieping  om daar met een enorm spektakel ( headset op ) een stem op te zetten waar de honden geen brood van lusten, om achter de reservering te komen. Ondertussen moesten we wachten op rotan stoeltjes in een soort van wachtkamer zoals wij die van Hollandse afhaal Chinesen kennen. Uiteindelijk konden we met een half uur vertraging aan tafel die ter plekke  schoon gemaakt en gedekt werd. Toen moest het eten besteld worden en aangezien wij geen Chinees spreken en zij geen Engels hebben we het met de plaatjes op de menu kaart geregeld. Het resultaat mocht er zijn! De Duck was voortreffelijk en ze hebben voorgedaan hoe we het moesten eten. Pannenkoekje, eend dopen in de saus, op pannenkoekje leggen met wat groenten en vervolgens dichtvouwen, het lastigst?????? Om dat te regelen met je stokjes. Eten met stokjes lukt prima, maar om ook nog ambachtelijk ermee om te gaan dat is andere koek. Al met al een leuke en zeker zeer smakelijke ervaring.

Vanmorgen werden we om acht uur opgehaald en zijn naar de verborgen stad gereden. Het was ongelooflijk druk op de weg vanwege een grote marathon loop die  door de stad ging. Het plein van de Hemelse Vrede was ervoor afgezet en gaf ons een mooi beeld van hoe immens groot het is. We lazen in de krant dat ze niet op zoveel smog hadden gerekend vandaag, dus dat zat tegen. Vanaf het Plein van de Hemelse Vrede zijn we naar de Verboden Stad gelopen. Het is inderdaad een stad binnen de stad Beijing en heel indrukwekkend om te zien hoe de Keizerlijke familie al in de 15de eeuw dit heeft bewoond. Alles is gebouwd van hout. Zitten ze misschien daardoor nu met die smog?! We hebben alles gehoord en gezien, de Keizerlijke pracht en praal en geluisterd naar de rituelen die ze erop nahouden etc. Kortom interessant maar om nou te zeggen dat het mooi is, smaken verschillen zullen we maar zeggen. En dan die drukte........mijn hemel, wat een hoop Chinesen wonen hier en wat zijn ze uniek in hun soort. We hebben wat plaatjes geschoten die ik zal plaatsen. De tempel ontbrak niet aan het programma , maar het gaat te ver om dat allemaal te beschrijven. het bezoek aan het zomerpaleis en de tuinen was indrukwekkend, maar het was jammer dat de lucht niet helder was zodat je over het meer slecht de overkant zag. Tussen de middag heerlijk geluncht, echt Chinees met heel veel gerechten op tafel die allemaal even smakelijk waren. Hoogte punt van de dag was voor ons een dating bijeenkomst die we zagen. Het schijnt zeer gebruikelijk te zijn voor ouders die kinderen hebben vanaf zo,n 26 jaar zonder relatie, om naar een plein te gaan en daar je huwbare kind aan te bieden, het gaat er zeer serieus aan toe met over en weer beschrijvingen van zoon of dochter en er worden kaartjes uitgewisseld en zaken gedaan. Lachen toch, niets geen moeilijk gedoe op internet sites, pa en ma weten wel wat het beste voor je is. Dit is het voor vandaag, we gaan een hapje eten en morgen weer vroeg opstaan om naar de Muur en de Tombe te gaan.

1. Chaja:
    19 oktober 2014
    Lieve vrienden, ook ik ben gek op Duck dus ben best een beetje jaloers - het water loopt in mijn mond maar het is jullie gegund !
    Ik geniet van al jullie verhalen !
    Veel plezier en tot het volgende verhaal.
    Liefs,
    Donald en Chaja
  2. Debbie en Ruud:
    19 oktober 2014
    Hartelijk dank voor jullie verslag-van-de-dag! Leuk beschreven over die heel andere cultuur! Ook wij genieten ervan! Op naar het volgende verslag!
    Liefs Debbie en ruud
  3. Tarek:
    19 oktober 2014
    Ik was de enige die de avond wat minder geslaagd vond..
  4. Tarek:
    19 oktober 2014
    Wat een leuke verhalen Ma, heel leuk en dat aziatische eten echt heerlijk..
    Kijk uit naar de komende verhalen, als je nou ook eveneen keer meedraait in een keuken daarkan je het thuis eens voor ons maken..
    Heel veel plezier nog.. Xx
  5. Tarek:
    19 oktober 2014
    Oh jammer kon niet 2 x met een andere naam reageren. De eerste wasuit naam van de Peking Eend geschreven ;-)